[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 19 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 53-66 برگشت به فهرست نسخه ها
تداعیات و هویت برند با تأکید بر نقش میانجیگری رفتار شهروندی در میان کارشناسان ادارۀ کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و ارائۀ مدل ساختاری ارتقای ارزش ویژۀ‌ برند
سیدمرتضی عظیم زاده 1، سیدمحمدجواد رضوی2
1- استادیار گروه رفتار و مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، mortezaazimzade@um.ac.ir
2- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (204 مشاهده)
هدف از این مطالعه تداعیات برند و هویت برند با تأکید بر نقش میانجیگری رفتار شهروندی برند بود که از دیدگاه کارشناسان ادارۀ کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و ارائۀ مدل ساختاری توسعۀ ارزش ویژۀ برند بررسی شد. این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوۀ پیمایشی اجرا شد. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه ­های محقق‌ساختۀ تداعیات برند و رفتار شهروندی برند و پرسشنامه ­های استاندارد هویت برند و ارزش ویژۀ برند بود؛ که پایایی پرسشنامه­ ها به‌ترتیب 0/85، 0/82، 0/79 و 0/81 برآورد شد. با استناد به اطلاعات کارگزینی ادارۀ کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، در سال 1395 جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل 123 نفر بود. حجم نمونه نیز به همین تعداد در نظر گرفته شد. براي آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاري مبتني بر روش حداقل مربعات جزئی استفاده‌ شد. یافته ­های حاصل از تحلیل داده ­ها نشان داد تداعیات برند بر ارزش ویژۀ برند و رفتار شهروندی برند تأثیر معناداری داشت؛ همچنین هویت برند بر ارزش ویژۀ برند و رفتار شهروندی برند تأثیر معناداری داشت؛ بنابراین توجه به حفظ و توسعۀ هویت برند و ایجاد تداعیات برند مطلوب در ذهن کارکنان عاملی مؤثر در ارتقای ارزش ویژۀ برند سازمان­ بود.
واژه‌های کلیدی: ارزش ویژۀ برند، تداعیات، رفتار شهروندی برند، ورزش، هویت برند
متن کامل [PDF 348 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. احمدی، پریورز؛ جعفرزاده، مهدی؛ بخشی‌زاده، مهدی (1393). «نگاهی به هویت برند و تأثیر آن بر وفاداری به برند و ارزش ویژۀ برند»، فصلنامۀ پژوهشنامۀ بازرگانی، ش 71، ص 93-6593.
2. 2. باشکوه، محمد؛ شکسته‌بند، میترا (1394). «تحلیل عوامل مؤثر بر توسعۀ هویت برند خدماتی (مورد مطالعه: نمایندگی‌های بیمه ایران استان اردبیل)»، فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، ش 23، ص 211-1.
3. 3. بحرینی، منیژه؛ ضیایی، علیرضا (1391). «ارائۀ مدلی جهت شناسایی و ارزیابی تأثیر حمایت مالی ورزشی بر ارزش نام و نشان تجاری»، بررسی‌های بازرگانی، ش 55، ص 36-26.
4. 4. حدادیان، علیرضا؛ کاظمی، علی؛ فیض محمدی، شیرین (1395). «بررسی اثر هویت‌یابی مشتری با برند بر وفاداری به‌واسطۀ کیفیت خدمات، اعتماد و ارزش درک‌شده (مورد مطالعه: هتل پنج ستارۀ همای مشهد)»، فصلنامۀ تحقیقات بازاریابی نوین، ش 21، ص 92-75.
5. 5. حمیدی زاده، محمدرضا؛ بلاغی اینالو، محمدحسین؛ عطایی، مهدی (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای ارزش ویژۀ برند با تأکید بر ترفیع و تصویر شرکت (مطالعۀ موردی: اپراتورهای تلفن همراه)»، نشریۀ مدیریت بازرگانی تهران، دورۀ 6، ش 4، ص 772-755.
6. 6. خداداد حسینی، حمید؛ جعفرزاده کناری، مهدی؛ بخشی زاده، علیرضا (1394). «مطالعۀ ارزش ویژۀ برند از دیدگاه باورهای شکل‌دهندۀ نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به تبلیغات از طریق ورزش (فوتبال)»، مجلۀ مطالعات مدیریت ورزشی، سال هفتم، ش 28، ص 54-33 .
7. 7. سلطان حسینی، محمد؛ نصر اصفهانی، داود؛ جوانی، وجیهه؛ سلیمی، مهدی (1390). «تعیین سهم نسبی وفاداری به برند از تداعی برند در بین هواداران لیگ برتر فوتبال ایران»، نشریۀ مدیریت ورزشی، ش 9، ص 87.
8. 8. ضیاء، بابک (1394). «بررسی رابطۀ بین اعتماد برند و رفتار شهروندی برند با توجه به نقش میانجی تعهد برند در حوزۀ کارآفرینی»، پژوهش‌های مدیریت عمومی، دورۀ 8، ش 9، ص 42-27.
9. 9. طالب‌پور، مهدی؛ رضوی، سید محمدجواد (۱۳۹۵). «پرسشنامه‌های کاربردی مدیریت بازاریابی ورزشی»، چ اول، تبریز: انتشارات طنین دانش، ص 186.
10. 10. عزیزی، شهریار؛ آژینی، احمدرضا (1391). «طنین برند: کاربرد هرم ارزش ویژۀ برند کلر در بانک صادرات ایران»، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال پنجم، ش 17، ص 134-121.
11. 11. کردنائیج، اسداله؛ بخشی‌زاده، علیرضا؛ عسکری پور، حسین (2015). «محصولات جعلی و تأثیرشان بر ارزش ویژه برند محصولات اصلی (مطالعۀ موردی: صنعت پوشاک در تهران)»، مجلۀ بین‌المللی علوم انسانی، سال بیست‌ودوم، ش 1، ص 130-109.
12. 12. کریمیان، مجتبی؛ خداداد حسینی، سید حمید؛ مشبکی اصفهانی، اصغر (1394). «بررسی تأثیر محرک‌های ارزش ویژۀ برند بر طنین برند دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه‌های امیرکبیر، تربیت مدرس، تهران و شریف)»، فصلنامۀ تحقیقات بازاریابی نوین، ش 16، ص 182-169.
13. 13. مشبکی اصفهانی، اصغر؛ یارحمدی، علی؛ ناصری، علی (1395). «بررسی نقش دارایی تداعی برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران بر تعلق طرفداران به باشگاه (مطالعۀ موردی: باشگاه پرسپولیس)»، مجلۀ مطالعات مدیریت ورزشی، سال هشتم، ش 37، ص 236-213.
14. 14. مشبکی اصفهانی، اصغر؛ وحدتی، حجت؛ خداداد حسینی، سید حمید؛ احسانی، محمد (1393). «طراحی الگوی هویت برند صنعت ورزش ایران (مورد مطالعه: لیگ برتر فوتبال)»، فصلنامۀ مدرس علوم انسانی (پژوهش‌های مدیریت در ایران)، ش 82، ص 223-203.
15. 15. هادیزاده مقدم، اکرم؛ جمالی، شهرام؛ رضایی، مرتضی (1391). «مدل تأثیر برند سازی داخلی بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتلداری»، فصلنامۀ مدرس علوم انسانی (پژوهش‌های مدیریت در ایران)، ش 77، ص 203.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimzadeh S M, Razavi S M J. Brand Associations and Brand Identity with an Emphasis on the Mediating Role of Citizenship Behavior in Staff of Sport and Youth General Office in Khorasan Razavi and Providing the Structural Model of Brand Equity Enhancement. 3. 2018; 5 (19) :53-66
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1025-fa.html

عظیم زاده سیدمرتضی، رضوی سیدمحمدجواد. تداعیات و هویت برند با تأکید بر نقش میانجیگری رفتار شهروندی در میان کارشناسان ادارۀ کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و ارائۀ مدل ساختاری ارتقای ارزش ویژۀ‌ برند. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1396; 5 (19) :53-66

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1025-fa.html



دوره 5، شماره 19 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3701