ارائۀ مدل توسعۀ پایدار کارآفرینی ورزشی ایران از منظر تفکر استراتژیک براساس نظریۀ دادهبنیاد
|
پریسا نیازی1 ، رسول نظری2 ، مرتضی عظیم زاده3  |
1- دانش آموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران؛ 2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران؛ ، nazarirasool@yahoo.com 3- استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. |
|
چکیده: (3465 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل توسعۀ پایدار کارآفرینی ورزشی ایران از منظر تفکر استراتژیک با استفاده از طرح نظامدار نظریۀ دادهبنیاد بود. شرکتکنندگان در پژوهش، متخصصان و صاحبنظران حوزۀ مدیریت ورزشی، کارآفرینی بودند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نظری بود؛ نمونهگیری تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری ادامه یافت؛ و بعد از 17 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. پیادهسازی مصاحبهها در نرمافزار تحلیل دادههای کیفی، مکس کیودا انجام گرفت. فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علی، مقولههای مرکزی، راهبردها، عوامل مؤثر، عوامل مداخلهگر و پیامدها شناسایی شدند. بهطور کلی برای رسیدن به توسعۀ پایدار کارآفرینی ورزشی باید علاوهبر ایجاد قوانین برای تسهیل شرایط حضور کارآفرینان دولت باید به سمت خصوصیسازی حرکت کند و عرصه را برای بخش خصوصی باز کند و خود نقش حمایتگر را ایفا کند؛ علاوهبر این با ایجاد تغییرات در روندهای آموزشی فارغالتحصیلان به سمت کارآفرینی و خوداشتغالی باید سوق داده شوند. |
|
واژههای کلیدی: تفکر استراتژیک، توسعۀ پایدار، صنعت ورزش، کارآفرینی ورزشی، نظریۀ دادهبنیاد. |
|
متن کامل [PDF 514 kb]
(1532 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|