تأثیر ابعاد قابلیت نوآوری بر عملکرد نوآورانه باشگاههای ورزشی
|
وحید ملک محمودی1 ، زینب مندعلی زاده 2، کریم زهره وندیان3 |
1- کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک،ایران 2- استادیار،گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک،ایران ، zmondalizade@yahoo.com 3- استادیار،گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک،ایران |
|
چکیده: (1270 مشاهده) |
باشگاههای ورزشی برای برآورده کردن رضایت و انتظارات مشتریان به ایجاد تغییر تشویق شدهاند. به دلیل رشد تجاریسازی و حرفهایگرایی صنعت ورزش، قابلیت باشگاههای ورزشی برای ایجاد نوآوری و عملکرد نوآورانه حائز اهمیت است. از این رو، هدف پژوهش حاضر، تأثیر ابعاد قابلیت نوآوری بر عملکرد نوآوری باشگاههای ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، كاربردي و به لحاظ ماهيت، همبستگی است که بهصورت پیمایشی انجامشده است. از پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط ده نفر از اساتید صاحبنظر مدیریت ورزشی تائید و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مناسب به دست آمد. نمونه آماری شامل مربیان و صاحبان باشگاههای ورزشی استان لرستان به تعداد 250 نفر بود. از آمار توصیفی و استنباطی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد قابلیت نوآوری بر عملکرد نوآوری در باشگاههای ورزشی تأثیر مثبت و معناداری دارد و بُعد ساختار نوآوری بیشترین تأثیر و دانش خارجی، رهبری، دانش فردی و فرهنگ نوآوری به ترتیب بهعنوان مؤلفههای قابلیت نوآوری بر عملکرد نوآورانه باشگاههای ورزشی تأثیر مثبت و معناداری داشته است. به نظر میرسد باشگاههای ورزشی با بهرهگیری از قابلیت نوآوری بتوانند بهصورت خلاقانه و با رویکردهای متنوع بهبود عملکرد نوآورانه را داشته باشند و در نتیجه نسبت به باشگاههای دیگر پیشگام و در ایجاد مزیت رقابتی و سودآوری پیشقدم باشند. پیامد توسعه قابلیت نوآوری میتواند در ایجاد تمایز و نوآوری در باشگاههای ورزشی برای صاحبان باشگاهها سودمند باشد. |
|
واژههای کلیدی: باشگاه ورزشی، پیشگامی، ساختار نوآوری، عملکرد نوآوری، قابلیت نوآوری. |
|
متن کامل [PDF 725 kb]
(1002 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|