1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. 2- استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، shojaei.vahid@yahoo.com 3- استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده: (2225 مشاهده)
عوامل ارزشآفرین در سازمان و بهتبع آن بهکارگیری مهندسی ارزش از عوامل پایهای خدمات باکیفیت بهشمار میروند و از راههای مفید، بهمنظور استفادۀ مدیران از مهندسی ارزش، شناسایی عوامل موفقیت پیادهسازی مهندسی ارزش در سازمانهاست. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی عوامل مؤثر بر استقرار مهندسی ارزش در ورزش بود. روش تحقیق توصیفی–پیمایشی بود. جامعۀ آماری شامل مدیران بخش ورزش شهرداری، عمران و شهرسازی و مجموعههای ورزشی همچنین کارشناسان بخش ورزش، عمران و شهرسازی و پیمانکاران مجموعههای ورزشی شهرداری تهران به تعداد 600 نفر بودند. روش نمونهگیری تصادفی ساده که تعداد طبق جدول کرجسی-مورگـان 234 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختۀ استقرار مهندسی ارزش بود که پس از تأیید روایی صوری، محتوا (نظرهای 9 متخصص) و سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و پایایی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش توصیفی و استنباطی از نرمافزار SPSS 22.0 و Smart PLS 3 استفاده شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشاندهندۀ 6 عامل (پیروی از برنامهریزی، کیفیت اطلاعات، تدوین راهبرد، انتخاب محدوده، حمایت مدیران ارشد و خصوصیات تیم مهندسی ارزش) با تبیین 942/76 درصد واریانس و شاخص کیسمایر الکین 943/0 درصد بود که عامل پیروی از برنامۀ زمانی بیشترین اثر را داشت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی از برازش قابل قبول دادهها حکایت داشت. همچنین روایی محتوا، واگرا و همگرا بیانگر روایی خوب مقیاس بود. مهندسی ارزش با توجه به ماهیتی که دارد، بهعنوان ابزاری قوی برای حل مسئله و تصمیمگیری میتواند در سازمانهای ورزشی بهکار رود.
Safaei R, Shojaei V, Hami M. Developing a Model of Factors Affecting the Establishment of Value Engineering in Sports (Case Study of Tehran Municipality Sports). 3 2021; 9 (32) :89-103 URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1580-fa.html
صفایی راضیه، شجاعی وحید، حامی محمد. تدوین الگوی عوامل مؤثر بر استقرار مهندسی ارزش در ورزش
(مطالعۀ موردی؛ ورزش شهرداری تهران)
. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1400; 9 (32) :89-103