مدل پارادایمی نهادینه سازی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاهی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
|
فرناز قدیریان مارنانی1 ، محمد سلطان حسینی2 ، مهدی سلیمی3 ، شهرام عروف زاد4  |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران 2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 3- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، m_salimi_3@yahoo.com 4- استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران. |
|
چکیده: (2280 مشاهده) |
هدف از پژوهش، ارائه مدل پارادایمی نهادینهسازی فعالیتهای فوق برنامه ورزشی دانشگاهی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی با ماهیت اکتشافی و رویکرد سیستماتیک نظریه داده بنیاد به انجام رسید که مبتنی بر دستورالعملهای پیشنهاد شده توسط کوربین و استراوس شکل گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل صاحبنظران حوزه مدیریت ورزشی و مسئولین مربوطه بودند که جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبهها از روش نمونهگيري هدفمند و تكنيك گلوله برفی استفاده شد. ابزار و روش گردآوری داده، مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته فردی بود که اجرای مصاحبهها تا اشباع نظری (11 مصاحبه) ادامه یافتند. جهت تحلیل دادهها از رویکرد سیستماتیک شامل سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بهره گرفته شد. نتایج کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از شناسایی 138 باز و 25 مفهوم بود. مفاهیم بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین در مقوله های شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردهای کنش و واکنش و پیامدها طبقه بندی شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برنامهمحوری و شناخت نهادینهسازی فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی در سطح دانشگاه فرهنگیان پیامدهای عمدهای در توسعه بهزیستی روانشناختی، مدیریت اوقات فراغت و کاهش ناهنجاری رفتاری در ابعاد مختلف در بر خواهد داشت. |
|
واژههای کلیدی: نهادینه سازی، فعالیت های فوق برنامه، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان. |
|
متن کامل [PDF 389 kb]
(1361 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|