ارتباط سرمایه های اجتماعی و فکری با مدیریت دانش در ادارات کل ورزش و جوانان استان های آذربایجان غربی و شرقی
|
مرتضی فتاح پور مرندی1، مصطفی فتاح پور مرندی2، مهرداد محرم زاده3، میرحسن سیدعامری2 |
1- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ایران ، m.fattahpour66@gmail.com 2- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 3- دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران |
|
چکیده: (7846 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط سرمایه های اجتماعی و فکری با مدیریت دانش در ادارات کل ورزش و جوانان استان های آذربایجان غربی و شرقی بود. جامعۀ آماری تحقیق، کارکنان شاغل در ادارات کل استان های آذربایجان غربی و شرقی بود. نمونۀ تحقیق بهصورت تمامشمار و 120 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه ها بین این افراد توزیع و جمع آوری شد. در تحقیق حاضر سه متغیر اصلی وجود داشت که برای اندازه گیری متغیر های سرمایۀ فکری از پرسشنامۀ استاندارد بونتیس (1998)، برای سرمایۀ اجتماعی از پرسشنامۀ کامکار (1391) و برای اندازه گیری مدیریت دانش از پرسشنامۀ همتی (1389) استفاده شد. از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف،t تکنمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون برای تجزیهوتحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج یافته های تحقیق نشان داد بین سرمایه های اجتماعی و فکری و مدیریت دانش رابطۀ معناداری وجود دارد (674/0=r و 001/0=p). همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد دو متغیر سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ فکری در مجموع 43 درصد واریانس مدیریت دانش را تبیین می کنند. بهطور کلی می توان از طریق آموزش ارتباطات اثربخش، ایجاد فضای رقابتی برای یادگیری، ترویج فرهنگ کارگروهی و یادگیری گروهی و راهاندازی و غنیسازی بانکهای اطلاعاتی، ارتقای نظام مستندسازی برای ثبت تجارت و سوابق موجب استفاده حداکثری از مدیریت دانش در سازمان شد. |
|
واژههای کلیدی: داراییهای نامشهود سازمانی، سرمایۀ مشتری، سرمایۀ ارتباطی، سرمایۀ ساختاری، هویت جمعی |
|
متن کامل [PDF 519 kb]
(2658 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|