رابطة سرمایة اجتماعی و سرمایة روان شناختی با نقش میانجی خودکارامدی در دبیران تربیت بدنی
|
احمد محمودی1، جلیل یونسی2، میثم رحیمی زاده3 |
1- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، ah.mahmoudi1985@gmail.com 2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران |
|
چکیده: (6306 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی و مدلیابی سرمایة اجتماعی براساس مؤلفههای سرمایة روانشناختی در دبیران ورزش بوده است. جامعة آماری پژوهش، کلیة دبیران تربیت بدنی شهر قزوین بودند (270=N) که بهروش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب و با استفاده از حداقل حجم نمونه در پژوهشهای مدلیابی، 120 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. روش اجرای این پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة سرمایة روانشناختی لوتانز (2007) و سرمایة اجتماعی خداداد و همکاران (1389) بود که روایی صوری و محتوایی آن را استادان متخصص تأیید کردند و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامة روانشناختی 0/78=α و برای سرمایة اجتماعی 0/90=α بهدست آمد. نتایج بهدستآمده، حمایتکنندة روابط ساختاری مفروض است که بهطور کلی نشان داد مؤلفههای امیدواری، خودکارامدی و تابآوری بهطور مستقیم، و خوشبینی بهطور غیرمستقیم و با میانجیگری امیدواری، خودکارامدی و تابآوری، بر سرمایة اجتماعی تأثیر مینهند. مؤلفۀ امیدواری نیز میتواند بهطور غیرمستقیم از طریق میانجیگری خودکارامدی بر سرمایة اجتماعی اثر بگذارد و مؤلفۀ خوشبینی و تابآوری، اثر و ارتباط معناداری با خودکارامدی که دارای بیشترین اثر بر سرمایة اجتماعی است، ندارند. |
|
واژههای کلیدی: آموزش و پرورش، تحلیل مسیر، تربیت بدنی، دبیران، سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی. |
|
متن کامل [PDF 752 kb]
(3891 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|