پیشبینی تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال حرفهای: نقش کیفیت نتیجه، کیفیت عملکردی و رضایتمندی
|
کریم زهره وندیان1، اسفندیار خسروی زاده2 |
1- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ا یران ، k.zohrevand8098@gmail.com 2- دانشگاه اراک، اراک، ایران |
|
چکیده: (5650 مشاهده) |
هدف پژوهش، بررسی نقش کیفیت نتیجه، کیفیت عملکردی و رضایتمندی در پیشبینی تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال حرفهای است. روش تحقیق حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعۀ آماری کلیۀ تماشاگران بازی پرسپولیس-استقلال در نیمفصل 1393 بودند؛ نمونۀ آماری براساس جدول مورگان و روش نمونۀ در دسترس، 384 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) در نرمافزار SPSS16 استفاده شد. نتایج نشان داد بین کیفیت خدمات و ابعاد آن (کیفیت نتیجه و کیفیت عملکردی) با رضایتمندی و تصمیمات رفتاری تماشاگران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین ابعاد کیفیت نتیجه (کیفیت بازی و عملکرد تیمها) و ابعاد کیفیت عملکردی (بهجز بعد امنیت) با رضایتمندی و تصمیمات رفتاری تماشاگران ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد کیفیت عملکردی پیشبینیکنندۀ قویتری نسبت به کیفیت نتیجه، برای تصمیمات رفتاری تماشاگران است. یافتهها نشان میدهد که کیفیت خدمات و رضایتمندی، میتواند تماشاگران را مجاب به تصمیمگیری برای حضور مجدد در ورزشگاه کند. ازاینرو مدیران باشگاهها باید به بهبود سطح کیفیت خدمات بهمنظور افزایش وفاداری مشتری اقدام کنند. |
|
واژههای کلیدی: تصمیمات رفتاری، تماشاگران فوتبال، رضایتمندی، کیفیت خدمات، کیفیت عملکردی، کیفیت نتیجه |
|
متن کامل [PDF 616 kb]
(2122 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|