[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 25 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 7 شماره 25 صفحات 66-49 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزش ویژۀ برند مشتری‌محور تیم‌های ورزشی
شهناز بینا1، علیرضا الهی2، مرجان صفاری3
1- دانشگاه خوارزمی ، SHAHNAZ.BINA87@GMAIL.COM
2- دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
3- استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2775 مشاهده)
با توجه به افزایش روزافزون رقابت در صنایع مختلف ارزش ویژۀ برند از عوامل حیاتی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان‌هاست. در حوزۀ ورزش ایجاد و ارتقای یک برند قدرتمند، در اولویت اقدامات باشگاه‌های بزرگ دنیا قرار گرفته است. آنها از این طریق می‌توانند به مزیت‌های بی‌نظیری دست یابند. هدف از این تحقیق تعیین اعتبار و پایایی مقیاس ارزش ویژۀ برند مشتری‌محور، با استفاده از چارچوب مفهومی ارزش ویژۀ برند تماشاگر‌محور راس (2008) بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تماشاگران حاضر در استادیوم آزادی و نمونۀ آماری ۳۷۵ نفر از تماشاگران حاضر در استادیوم بودند که با استفاده از فرمول کوکران و براساس تعداد نمونۀ کافی در تحلیل عاملی به روش تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامۀ مذکور پس از اخذ مجوز از صاحب پرسشنامه، به شیوۀ سه‌مرحله‌ای ترجمه و روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروه صاحب‌نظران تأیید شد. پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ معادل۷۳/۰ به‌دست آمد (۰۱/۰P<). از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار لیزرل برای آزمون روایی سازه استفاده شد. این پرسشنامه شامل دو بعد تداعی برند با ۴۶ گویه و آگاهی برند با ۸ گویه بود. شاخص‌ها و خروجی‌های نرم‌افزار لیزرل نشان داد معرف‌های انتخاب‌شده برای سنجش مؤلفه‌های ارزش ویژۀ برند از اعتبار لازم برخوردارند و به‌خوبی می‌توانند ارزش ویژۀ برند تیم ملی والیبال را بسنجند (08/0RMSEAو AGF,GFI,NFI,CFI90/.). همچنین تمامی بارهای عاملی مؤلفه‌های ارزش ویژۀ برند تماشاگرمحور مورد قبول قرار گرفت. با توجه به این نتایج می‌توان گفت که مقیاس‌های انطباق‌یافتۀ ارزش ویژۀ برند تماشاگر‌محور می‌تواند به‌عنوان مقیاسی معتبر در مورد تماشاگران ورزشی ایران به‌کار رود.
 
واژه‌های کلیدی: ارزش ویژۀ برند تماشاگرمحور، برندسازی، تحلیل عاملی، خدمات ورزشی، روان‌سنجی.
متن کامل [PDF 870 kb]   (658 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

To Determine the Psychometrics Properties of Customer-Based Brand Equity Scale in Sport Teams. 3 2019; 7 (25) :49-66
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-998-fa.html

بینا شهناز، الهی علیرضا، صفاری مرجان. تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزش ویژۀ برند مشتری‌محور تیم‌های ورزشی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1398; 7 (25) :49-66

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-998-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 25 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645