تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزش ویژۀ برند مشتریمحور تیمهای ورزشی
|
شهناز بینا1، علیرضا الهی2، مرجان صفاری3 |
1- دانشگاه خوارزمی ، SHAHNAZ.BINA87@GMAIL.COM 2- دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی 3- استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس |
|
چکیده: (2775 مشاهده) |
با توجه به افزایش روزافزون رقابت در صنایع مختلف ارزش ویژۀ برند از عوامل حیاتی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانهاست. در حوزۀ ورزش ایجاد و ارتقای یک برند قدرتمند، در اولویت اقدامات باشگاههای بزرگ دنیا قرار گرفته است. آنها از این طریق میتوانند به مزیتهای بینظیری دست یابند. هدف از این تحقیق تعیین اعتبار و پایایی مقیاس ارزش ویژۀ برند مشتریمحور، با استفاده از چارچوب مفهومی ارزش ویژۀ برند تماشاگرمحور راس (2008) بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تماشاگران حاضر در استادیوم آزادی و نمونۀ آماری ۳۷۵ نفر از تماشاگران حاضر در استادیوم بودند که با استفاده از فرمول کوکران و براساس تعداد نمونۀ کافی در تحلیل عاملی به روش تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامۀ مذکور پس از اخذ مجوز از صاحب پرسشنامه، به شیوۀ سهمرحلهای ترجمه و روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروه صاحبنظران تأیید شد. پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ معادل۷۳/۰ بهدست آمد (۰۱/۰P<). از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار لیزرل برای آزمون روایی سازه استفاده شد. این پرسشنامه شامل دو بعد تداعی برند با ۴۶ گویه و آگاهی برند با ۸ گویه بود. شاخصها و خروجیهای نرمافزار لیزرل نشان داد معرفهای انتخابشده برای سنجش مؤلفههای ارزش ویژۀ برند از اعتبار لازم برخوردارند و بهخوبی میتوانند ارزش ویژۀ برند تیم ملی والیبال را بسنجند (08/0≥RMSEAو AGF,GFI,NFI,CFI≥90/.). همچنین تمامی بارهای عاملی مؤلفههای ارزش ویژۀ برند تماشاگرمحور مورد قبول قرار گرفت. با توجه به این نتایج میتوان گفت که مقیاسهای انطباقیافتۀ ارزش ویژۀ برند تماشاگرمحور میتواند بهعنوان مقیاسی معتبر در مورد تماشاگران ورزشی ایران بهکار رود.
|
|
واژههای کلیدی: ارزش ویژۀ برند تماشاگرمحور، برندسازی، تحلیل عاملی، خدمات ورزشی، روانسنجی. |
|
متن کامل [PDF 870 kb]
(658 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|