ارائه مدل پارادایمی مربیگری حرفه ای ورزش ایران
|
علیرضا زمانی1 ، شهرام عروف زاد 2، رسول نظری3 ، احمدرضا موحدی4 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 2- استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، اصفهان، ایران ، Aroufzad@gmail.com 3- دانشیار، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 4- استاد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران |
|
چکیده: (1996 مشاهده) |
هدف تحقیق حاضر، ارائة مدل پارادایمی مربیگری حرفهای ورزش ایران بود. روش تحقیق از نوع دادهبنیاد، و مشارکتکنندگان، بیست نفر از مربیان و ورزشکاران رشتههای فوتبال، فوتسال، والیبال، هندبال، دوومیدانی، بدمینتون، بدنسازی، پرورش اندام، ژیمناستیک، کاراته و شنا بودند. مربیان دارای مدارک بینالمللی و از نظر همردیفان سرآمد بودند و ورزشکارانی انتخاب شدند که در سطح ملی و بینالمللی فعالیت داشتند. آنها بهصورت هدفمند و گلولهبرفی برای مصاحبههای عمیق و اکتشافی انتخاب شدند. مصاحبهها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. اعتبار یافتهها از طریق استفاده از افراد آگاه و منابع مکتوب، انتقالپذیری نتایج پژوهش، استخراج حداکثری و غیرتکراری دادهها انجام گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که تعداد 590 کد مفهومی با تعداد 153 مؤلفه و 45 مقولة اصلی در قالب ابعاد ششگانه شامل عوامل علّی (9)، عوامل زمینهای (8)، مقوله مرکزی (1)، راهبردها (7)، شرایط مداخلهگر (13) و پیامدها (7) استخراج شد. میتوان نتیجه گرفت مربی باید علاوهبر توسعة عوامل فردی، به عوامل بینفردی و بافتی هم توجه کند و از دانش و هنر خود برای اجرای نقشها، وظایف و فعالیتهای متعددی که به عهده دارد، بهنحو مطلوب استفاده کند. |
|
واژههای کلیدی: ایران، دادهبنیاد، مدل پارادایمی، مربیگری، ورزش. |
|
متن کامل [PDF 196 kb]
(1176 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|