[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 22 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 6 شماره 22 صفحات 63-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مدلسازی ارتباط بین سواد اطلاعاتی با خلاقیت و قابلیت ‌کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت ‌بدنی دانشگاه‌های تهران
سعیده ططری1 ، مریم مختاری دینانی 2
1- کارشناس‌ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2- . استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران ، M.mokhtaridinani@Alzahra.ac.ir
چکیده:   (3888 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر مدلسازی ارتباط بین سواد اطلاعاتی با خلاقیت و قابلیت کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت ‌بدنی دانشگاه‌های دولتی تهران بود. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت ‌بدنی دانشگاه‌های دولتی تهران (1000N=) بود که با استناد به جدول کرجسی و مورگان، از بین آنها 270 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم و تصادفی انتخاب شد. برای طراحی مدل نیز از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد سواد اطلاعاتی با ضریب مسیر (0/19pc=) بر قابلیت ‌کارآفرینی و با ضریب مسیر (0/44pc=) بر خلاقیت دارای اثر مستقیم است. در اثرگذاری سواد اطلاعاتی بر قابلیت ‌کارآفرینی و خلاقیت، توانایی دسترسی به اطلاعات با بار عاملی 0/81، توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات (0/76)، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی اطلاعات (0/33)، توانایی ارزیابی نقادانۀ اطلاعات (0/31) و توانایی درک وسعت و ماهیت اطلاعات (0/16) به‌ترتیب بیشترین نقش را داشتند. همچنین، خلاقیت با ضریب مسیر (0/28pc=) بر قابلیت ‌کارآفرینی اثر مستقیم داشت. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده لازم است به‌منظور توسعۀ قابلیت‌های کارآفرینی و نیز خلاقیت دانشجویان تربیت ‌بدنی، به تدوین محتوای آموزشی مناسب و نیز آموزش مؤثر و مرتبط با بهبود سواد اطلاعاتی در برنامۀ درسی دانشجویان تربیت ‌بدنی اقدام شود.
واژه‌های کلیدی: تربیت ‌بدنی، خلاقیت، دانشجو، سواد اطلاعاتی، کارآفرینی
متن کامل [PDF 200 kb]   (870 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. انجمن کتابخانه‌های دانشکده‌ای و پژوهشی (2003). «رهنمودهایی برای برنامه‌های آموزشی در کتابخانه‌های دانشکده‌ای»، ترجمۀ علی حسین قاسمی و فرشید دانش، انجمن کتابخانه‌های آمریکا.
2. 2. بختیارزاده، اصغر (1381). «بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)»، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکدۀ مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ص 8.
3. 3. ظهیری، منصور؛ تورانی، سوگند (1387). «ارائۀ الگوی راه‌اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌های علوم پزشکی»، پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ج 14، ش 1، ص 18-1.
4. 4. علیزاده، محمدحسین؛ نصیری، خسرو (1380). «بررسی مشکلات شغلی دانش‌آموختگان رشتۀ تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی»، نشریۀ حرکت، ش 7، ص 90-77.
5. 5. فرید، داریوش (1388). «بررسی رابطه بین خلاقیت و کارآفرینی در بین مردان و زنان ورزشکار و غیرورزشکار (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه یزد)»، نشریۀ مدیریت ورزشی، ش 2، ص 116-97.
6. 6. گلستان‌هاشمی، مهدی (1382). «مبانی علم کارآفرینی»، اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، ص 46.
7. 7. میرزاصفی، اعظم؛ رجایی‌پور، سعید؛ جمشیدیان، عبدالرسول (1390). «رابطه بین سواد اطلاعاتی و قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان»، کتابداری و اطلاع‌رسانی، دورۀ 14، ش 1، ص 268-241.
8. 8. نظری، مریم (1384). «چگونه می‌توان باسواد اطلاعاتی شد»، کتابداری و اطلاع‌رسانی، ش 30، ص 58-27.
9. 9. نعمتی، محمدعلی (1392). «بررسی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ایران»، دوفصلنامۀ نوآوری و ارزش‌آفرینی، سال اول، ش 3، ص 47-6.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tatari S, Mokhtari Dinani M. Modeling the Relationship between Information Literacy and Creativity and Entrepreneurial Capability of Higher Education Physical Education Students in Tehran Universities. 3 2018; 6 (22) :53-63
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1172-fa.html

ططری سعیده، مختاری دینانی مریم. مدلسازی ارتباط بین سواد اطلاعاتی با خلاقیت و قابلیت ‌کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت ‌بدنی دانشگاه‌های تهران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1397; 6 (22) :53-63

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1172-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 22 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4645