ارائۀ مدل خونسردی برند در صنعت ورزش ایران
|
لیلا مصلحی1، مهدی سلیمی2 |
1- دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، m_salimi_3@yahoo.com |
|
چکیده: (217 مشاهده) |
بدون شک افزایش جذابیت برند در صنعت ورزش تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در نهایت خصوصیات منحصر به فردی را برای برند شامل میشود. به منظور ایجاد برندهای جذاب مفهوم جدیدی در منابع و پیشینه پژوهشی راه یافته که با عنوان خونسردی برند مطرح شده است. با توجه به اهمیت جذابیت برند در موفقیت تلاشهای بازاریابی در حوزه ورزش، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل خونسردی برند در صنعت ورزش انجام پذیرفت. پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها از نوع آمیخته است. جامعۀ هدف در بخش کیفی، که با بهرهگیری از رویکرد گلیزری صورت گرفت، شامل اساتید برجستۀ کشور در حوزۀ بازاریابی ورزشی و همچنین مدیران ورزشی فعال در حوزۀ برندینگ بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تعداد 15 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته انجام شد و دادههای حاصل از مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و نظری تجزیه و تحلیل گردیدند که در نهایت به ترتیب 53 مفهوم، 11 مقولۀ فرعی و 4 مقولۀ اصلی احصا شد. در نهایت از تحلیل عاملی مرتبه دوم به منظور تأیید مقولههای شناسایی شده در بخش کیفی استفاده گردید. بر اساس نتایج حاصله، عوامل محیطی؛ شامل عوامل مرتبط با مصرفکننده و عوامل فرهنگی؛ عوامل سازمانی؛ شامل راهبرد بازاریابی، منابع انسانی و سیاستهای کلان سازمانی. عوامل مرتبط با محصول؛ شامل خلاقیت و کیفیت. و عوامل مرتبط با برند؛ شامل ارتباط عاطفی، ارتباط فرهنگی ارزشی، خلاقیت و اعتبار معرفی گردید. به منظور تولید برندهای ورزشی خونسرد، لازم است متخصصان بازاریابی ورزشی ضمن آشنایی با این مفهوم و درنظر گرفتن مؤلفههای خونسردی برند در صنعت ورزش کشور، به ارائۀ مشاوره تخصصی برای ارائۀ دهندگان محصولات و خدمات ورزشی بپردازند که این امر میتواند از طریق سیاستگذاری سازمانهای متولی ورزشی کشور صورت پذیرد. |
|
واژههای کلیدی: بازاریابی ورزشی، برندینگ، جذابیت برند، دادهبنیاد |
|
متن کامل [PDF 345 kb]
(32 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|