:: دوره 6، شماره 22 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 6 شماره 22 صفحات 117-105 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامۀ راهبردي برنامه‌های ورزشی سازمان صداوسیما
انوشیروان آریامنش1 ، سارا کشکر 2، حمید قاسمی3 ، حبیب هنری4
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، sarakeshkar@gmail.com
3- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
4- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (3586 مشاهده)
هدف از اين پژوهش تدوین برنامۀ راهبردي برنامه‌های ورزشی سازمان صداوسیما بود. روش اجرای تحقيق از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی ترکیبی بود. جامعۀ آماري تحقيق شامل کلیۀ­ متخصصان، سردبیران و مدیران ارشد برنامه‌های ورزشی صداوسیما و نیز کلیۀ برنامه‌سازان ورزشی سیما بود که با توجه به روش تحقیق، نمونۀ تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران برنامه‌های ورزشی صداوسیما، سردبیران و متخصصان حوزۀ رسانۀ ورزشی (N=20) بود که به‌طور هدفمند و با تکنیک گلوله‌برفی انتخاب شدند. به‌منظور جمع ­آوری داده‌ها از مصاحبۀ عمیق با خبرگان در بخش کیفی، و در بخش کمی، از پرسشنامۀ حاصل از بخش کیفی استفاده شد. با استفاده از آزمون K-S  توزیع طبیعی داده‌ها بررسي شد. سپس به‌منظور رتبه‌بندی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت­ ها و تهديدهای شناسایی‌شده از آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده شد. براي ساير موارد مندرج در برنامه ­ريزي استراتژيک، برحسب موضوع از تحليل‌هاي استراتژيک به‌ویژه تحليل SWOT استفاده شد. نتایج نشان داد موقعيت برنامه‌های ورزشی سازمان صداوسیما در منطقۀ رقابتی (ST) قرار دارد که برای آن پنج استراتژی تدوین شد.
واژه‌های کلیدی: برنامۀ راهبردی، برنامه‌های ورزشی، تهدید، رادیو ورزش، ضعف، فرصت، قوت
متن کامل [PDF 308 kb]   (1315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. احسانی، محمد (1382). «تدوین نظام جامع ورزش حرفه‌ای کشور»، طرح پژوهشی، پژوهشکدۀ تربیت ‌بدنی و علوم ورزشی، تهران، ص 65.
2. 2. دیوید، فرد، آر (1380). «مدیریت استراتژیک»، ترجمۀ سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ص 98.
3. 3. زارع، علی‌رضا؛ حیدری‌نژاد، صدیقه؛ شیرالی، رضوان (1386). «تأثیر رسانه‌های جمعی بر کنترل فساد در ورزش فوتبال»، مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، سال سوم، ش 12، ص 24-11.
4. 4. سازمان تربیت بدنی (1382). «نظام جامع توسعۀ تربیت بدنی و ورزش کشور»، مصوب هیأت وزیران در جلسۀ مورخ 16/7/1382.
5. 5. سیف‌پناهی، جبار (1388). «طراحی و تدوین استراتژی توسعۀ ورزش قهرمانی استان کردستان»، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ص 1.
6. 6. طلوعی اشلقی، عباس؛ پاشائی، محمود؛ مدبری کلیانی، رحیم (1389). «نقش رسانه‌های جمعی در توسعۀ ورزش شهروندی (همگانی)»، مطالعات مدیریت شهری، دورۀ 2، ش 2 (پیاپی 2)، ص 192-181.
7. 7. قاسمی، حمید (1386). «بررسی نقش رسانه‌های گروهی در توسعه ورزش کشور»، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ص 29.
8. 8. قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا (1390). «نقش اعتماد به رسانه‌های ورزشی در میزان اثرگذاری آن بر دانشجویان ورزشکار»، فصلنامۀ تحقیقات در علوم زیستی ورزشی، دورۀ 2، ش 5، ص 89 - 75 .
9. 9. کردی، محمدرضا (1386). «بررسی نقش مطبوعات و رسانه‌های گروهی در ورزش ایران»، طرح پژوهشی، پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ص 42.
10. 10. کهندل، مهدی؛ قاسمی، حمید؛ تجاری، فرشید؛ خدایاری، عباس (1390). «فعالیت‌های رسانه‌ای در ورزش»، تهران: انتشارات بامداد کتاب، ص 49.
11. 11. مظفری، سید امیر احمد؛ امیرتاش، علی‌محمد (1390). «توسعۀ ورزش از طریق تلویزیون در ایران»، پژوهش در علوم ورزشی، ش 17، ص 148-131.
12. 12. ناظمی، مازیار (1379). «تحلیل محتوای اخبار ورزشی واحد مرکزی خبر»، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ص 21.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 22 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها