:: دوره 9، شماره 33 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 9 شماره 33 صفحات 76-59 برگشت به فهرست نسخه ها
پیشایندها و پیامدهای عشق به برند در مشتریان ورزشی (مورد مطالعه: بازیکنان لیگ برتر بسکتبال آقایان و بانوان ایران فصل 1398)
مهراد آتشی1 ، رضا نیک بخش 2، ابوالفضل فراهانی3 ، علی محمد امیرتاش4 ، علی محمد صفانیا4
1- دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران ، nikbakhsh_reza@yahoo.com
3- استاد، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- استاد تمام، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (1466 مشاهده)
 پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل پیشایندها و پیامدهای عشق به برند در مشتریان ورزشی (بازیکنان لیگ برتر بسکتبال) اجرا شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری پژوهش بازیکنان لیگ برتر بسکتبال ایران (آقایان و بانوان) در سال 98 (364 نفر) بودند. 146 نفر به‌عنوان نمونۀ آماری با استفاده از نرم‌افزار جی پاور به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه‌های منحصربه‌فرد بودن برند، ارزش ادراک‌شده، پرستیژ برند، عشق برند، عجین شدن با مد، تمایل به مصرف لذت‌گرایانه، تمایل به خرید آنی مد استفاده شد. نتایج نشان داد بین ارزش ادراک‌شده، پرستیژ برند و منحصربه‌فرد بودن برند با عشق به برند بازیکنان لیگ برتر بسکتبال رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. بین عشق به برند با مصرف لذت‌گرایانه، عجین شدن با مد و خرید آنی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال رابطۀ مثبت معناداری وجود داشت. علاوه‌بر این، بین مصرف لذت‌گرایانه و عجین شدن با مد با خرید آنی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال رابطۀ مثبت معناداری وجود داشت. همچنین شاخص GOF برابر با 463/0 به‌دست آمد که حاکی از برازش مناسب است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود مدیران برندهای شرکتی ورزشی به‌منظور بهبود ارزش ادراک‌شده در بین بازیکنان لیگ برتر بسکتبال، تمام جنبه‌های برند را توسعه دهند و به‌منظور ایجاد پرستیژ برند در بین مشتریان، برنامه‌های حمایت مالی از تیم‌ها و رویدادهایی ورزشی معتبر را اجرا کنند.
واژه‌های کلیدی: تمایل به مصرف لذت‌گرایانه، خرید آنی، عجین شدن با مد، عشق به برند، مشتریان ورزشی.
متن کامل [PDF 320 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 33 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها