تحلیل ارتباط عِلی ارزش ویژة برند و وفاداری هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران
|
داود نصراصفهانی1، فرشاد تجاری2، علی زارعی3، محمدرضا اسمعیلی4 |
1- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران 2- دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، Farshad.Tojari@gmail.com 3- دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران 4- دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران |
|
چکیده: (6366 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر، تحلیل ارتباط عِلی ارزش ویژۀ برند و وفاداری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران (93-1392) بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات عِلی بود که بهصورت پیمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق را هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول آماری 1058 نفر تخمین زده شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ محققساخته بود که اعتبار و روایی آن برای این تحقیق مورد آزمون قرار گرفت (ضریب آلفای کرونباخ 0/90). بهمنظور تحلیل دادههای حاصل از نرمافزار SPSS نسخۀ 20 و AMOS Graphics نسخۀ 21 استفاده شد. نتایج نشان داد که هم مدلهای عاملی و هم ساختاری پژوهش از برازش مناسبی برخوردارند. در مورد هر دو نوع مدل، تمامی شاخصهای برازش در دامنۀ قابل قبول قرار داشتند که همگی بر قابل قبول بودن مدلهای مورد نظر به لحاظ کمی و آماری دلالت دارند. براساس نتایج میتوان گفت که متغیر ارزش ویژۀ برند تأثیر عِلی مثبت و معناداری با شدت بسیار قوی روی متغیر وفاداری هواداران داشته است. همچنین با توجه به ضریب مسیر استاندارد بهدستآمده، استنباط میشود که متغیر ارزش ویژۀ برند توان تبیین 96 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وفاداری هوادار را داراست. |
|
واژههای کلیدی: آگاهی از برند، تداعیات برند، کیفیت درکشده، وفاداری رفتاری، وفاداری نگرشی |
|
متن کامل [PDF 725 kb]
(3583 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|