:: دوره 4، شماره 15 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 15 صفحات 104-93 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائۀ مدل تأثیر تبلیغ توصیه ای و وفاداری به برند با نقش میانجی‌گری رفتار شهروندی برند بر ارزش ویژۀ برند ادارۀ کل ورزش و جوانان خراسان رضوی
سیدمحمدجواد رضوی1، سیدمرتضی عظیم زاده2
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، mortezaazimzade@um.ac.ir
چکیده:   (5221 مشاهده)
هدف از این مطالعه ارائۀ مدلی به‌منظور ارزیابی ارتقای ارزش ویژۀ برند براساس تبلیغ توصیه­ ای و وفاداری به برند با تأکید بر نقش میانجی‌گری رفتار شهروندی برند بود. با استناد به اطلاعات کارگزینی ادارۀ کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در سال 1394، جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل 123 نفر از کارکنان بود. حجم نمونه نیز به همین تعداد در نظر گرفته شد. این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوۀ پیمایشی اجرا شد. ابزار اندازه‌گیری آزمودنی‌ها پرسشنامه­ های محقق‌ساختۀ تبلیغ توصیه­ ای، وفاداری برند و رفتار شهروندی برند و پرسشنامۀ­ استاندارد ارزش ویژۀ برند بود که پایایی پرسشنامه­ ها به‌ترتیب 0/84، 0/79، 0/82 و 0/80 برآورد شد. براي آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاري مبتني بر روش حداقل مربعات جزیی با کمک نرم‌افزار آماری AMOS استفاده ‌شد. یافته­ های حاصل از تحلیل داده­ ها نشان داد تبلیغ توصیه­ ای برند بر ارزش ویژۀ برند و تبلیغ توصیه ­ای برند بر رفتار شهروندی برند تأثیر معناداری ندارند؛ درصورتی‌که وفاداری به برند بر ارزش ویژۀ برند و وفاداری به برند بر رفتار شهروندی برند تأثیر معناداری دارند. به‌نظر می‌رسد شیوۀ تبلیغ، رفتار و وفاداری کارکنان نسبت به برند سازمان عاملی مؤثر در ارتقای ارزش ویژۀ برند سازمان­ است.
واژه‌های کلیدی: برند، تبلیغ توصیه ای، رفتار شهروندی، ورزش، وفاداری
متن کامل [PDF 274 kb]   (2396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1.ابراهیمی، حدیث؛ باقری، قلعه؛ سلیمی، مرضیه (1394). «توسعۀ برند و نقش تبلیغات بازرگانی (مطالعۀ موردی: محصولات شرکت تبرک)»، مجلۀ مدیریت بازاریابی، ش 26، ص 114-93.
2. 2.بحرینی، منیژه؛ ضیایی، علیرضا (1391). «ارائۀ مدلی جهت شناسایی و ارزیابی تأثیر حمایت مالی ورزشی بر ارزش نام و نشان تجاری»، بررسی‌های بازرگانی، ش 55، ص 36-26.
3. 3. حمیدی‌زاده، محمدرضا؛ بلاغی اینالو، محمدحسین؛ عطایی، مهدی (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای ارزش ویژۀ برند با تأکید بر ترفیع و تصویر شرکت (مطالعۀ موردی: اپراتورهای تلفن همراه)»، نشریۀ مدیریت بازرگانی تهران، دورۀ 6، ش 4، ص 772-755.
4. 4.خداداد حسینی، حمید؛ جعفرزاده کناری، مهدی؛ بخشی‌زاده، علیرضا (1394). «مطالعۀ ارزش ویژۀ برند از دیدگاه باورهای شکل‌دهندۀ نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به تبلیغات از طریق ورزش (فوتبال)»، مجلۀ مطالعات مدیریت ورزشی، سال هفتم، ش 28، ص 54-33 .
5. 5.دهدشتی، زهره؛ خانی، سجاد و اجلی، امین (1393). «نقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در ارتقای ارزش ویژۀ برند در مقصد گردشگری شهر اصفهان»، فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری، ش 25، ص 27.
6. 6.کردنائیج، اسداله؛ بخشی‌زاده، علیرضا؛ عسکری‌پور، حسین (2015). «محصولات جعلی و تأثیرشان بر ارزش ویژۀ برند محصولات اصلی (مطالعۀ موردی: صنعت پوشاک در تهران)»، مجلۀ بین‌المللی علوم انسانی، سال بیست‌ودوم، ش 1، ص 130-109.
7. 7.کریمیان، مجتبی؛ خدادادحسینی، سید حمید؛ مشبکی اصفهانی، اصغر (1394). «بررسی تأثیر محرک‌های ارزش ویژۀ برند بر طنین برند دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه‌های امیرکبیر، تربیت مدرس، تهران و شریف)»، فصلنامۀ تحقیقات بازاریابی نوین، ش 16، ص 182-169.
8. 8.عزیزی، شهریار؛ آژینی، احمدرضا (1391). «طنین برند: کاربرد هرم ارزش ویژۀ برند کلر در بانک صادرات ایران»، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال پنجم، ش 17، ص 134-121.
9. 9.مودی، داود؛ میرکاظمی، سیده عذرا؛ وحدانی، محسن (1394). «ارتباط بین ویژگی‌های برند با وفاداری برند در محصول کفش ورزشی»، نشریۀ پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، ش 9، ص 71-61.
10. 10.هادیزاده مقدم، اکرم؛ جمالی، شهرام؛ رضایی، مرتضی (1391). «مدل تأثیر برندسازی داخلی بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتلداری»، فصلنامۀ مدرس علوم انسانی (پژوهش‌های مدیریت در ایران)، ش 77، ص 203.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 15 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها