%0 Journal Article %A mansiuri, maryam %A farzan, farzam %A hamidi, mehrzad %T Designing The Model of Students Leisure Time in Iran %J New Trends in Sport Management %V 8 %N 28 %U http://ntsmj.issma.ir/article-1-1271-fa.html %R %D 2020 %K leisure, ministry of Science Research & Technology, students, recreation, activity, %X هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل اوقات فراغت دانشجویان سراسر کشور بود. روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) بود و به‌صورت میدانی انجام گرفت. نمونه‌گیری کیفی به‌صورت گلوله‌برفی انجام گرفت که جامعة آماری آن شامل استادان رشتة مدیریت ورزشی و جامعه‌شناسی که در زمینة اوقات فراغت فعالیت آموزشی و پژوهشی داشتند، می‌شد و در بخش کمی نیز به‌صورت خوشه‌ای مرحله‌ای انجام گرفت. تعداد نمونه‌ها در بخش کیفی با توجه به شیوة نمونه‌گیری متوالی (افزایش حجم نمونه تا زمان رسیدن به کفایت نظری) 14 نفر تعیین شد. همچنین تعداد نمونه در بخش کمی که شامل دانشجویان بود، با توجه به حجم جامعة آماری آنان (2431286 نفر) با استفاده از فرمول کوکران برابر با 1627 نفر انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبة عمیق و پرسشنامة محقق‌ساخته استفاده شد که پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (89/0=α) تأیید شد. داده‌های پژوهش در بخش کیفی با رویکرد تفسیری کدگذاری و در بخش کمی نیز با استفاده از آزمون‌های همبستگی (اسپیرمن و رگرسیون خطی) و مقایسه‌ای (t تک‌نمونه‌ای و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه) تحلیل شد. نتایج نشان داد که استفاده از اینترنت تأثیر منفی بر رضایت از اوقات فراغت دارد. همچنین در دسترس بودن امکانات تفریحی، افزایش پرداختن به فعالیت‌های ورزشی و بالا بودن سطح رفاه با افزایش میزان رضایت‌مندی از اوقات فراغت همراه است. در نهایت مدل اوقات فراغت با شش عامل تأثیرگذار بر انتخاب فعالیت‌های فراغتی (شامل پیشرانه‌ها، عوامل فردی، عوامل اجتماعی و محیطی، عوامل مدیریتی، عوامل دولتی و چالش‌ها) و پیامدهای ناشی از گذران اوقات فراغت تدوین شد. %> http://ntsmj.issma.ir/article-1-1271-fa.pdf %P 131-145 %& 131 %! %9 Applicable %L A-10-1011-1 %+ Mazandaran University %G eng %@ 2423-3293 %[ 2020