TY - JOUR JF - ntsmj JO - 3 VL - 8 IS - 29 PY - 2020 Y1 - 2020/7/01 TI - Factors Influencing Branding of Sport-Based TV Programs in Iran TT - عوامل مؤثر بر برندسازی برنامه‌های تلویزیونی ورزش‌محور در ایران N2 - تلویزیون از عناصر مهم صنعت ارتباطاتِ جهانی محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که سبک زندگی بیشتر افراد به‌شدت تحت‌الشعاع ظهورِ این ابررسانه که خود متشکل از شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف است، قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی برنامه‌های تلویزیونی ورزش‌محور در ایران بوده است. در این تحقیق همبستگی که به‌صورت کاربردی و با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی انجام گرفت، 164 نفر مشتمل بر کارشناسان رسانه و نیز مدیریت ورزشی که دانش کافی در مورد رسانه‌های دیداری و شنیداری داشتند، به‌عنوان نمونۀ تحقیق به پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ 39 سؤالی مرتبط با موضوع که با مطالعۀ کتاب‌ها و مقالات مرتبط حاصل شده و روایی صوری و محتوایی و نیز پایایی آن به تأیید رسیده بود، به‌صورت داوطلبانه پاسخ دادند. یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که چهار عامل به‌عنوان عوامل مؤثر بر برندسازی برنامه‌های تلویزیونی ورزش‌محور در ایران شناسایی شده‌اند که عبارت‌اند از: رویکرد برنامه، عوامل زمینه‌ای، کیفیت اجرا و محتوای برنامه. اين چهار عامل در کنار هم بیش از 70 درصد واريانس را در برندسازی برنامه‌های ورزشی تلویزیونی در کشور تبيين می‌کنند. نتیجۀ کلی تحقیق نشان داد که عمده متغیرهای مؤثر در برندسازی برنامه‌های ورزشی تلویزیونی تحت کنترل مدیران سیما قرار دارند که می‌توان با برنامه‌ریزی استراتژیک در این زمینه، بستر لازم برای توسعه و بهره‌وری از برنامه‌های تلویزیونی برندشده را هموار ساخت. SP - 117 EP - 131 AU - zare, hossein AU - Shojaei, Vahid AU - Hami, Mohammad AU - Soleymani Tapesari, Bahare AD - Department of Sport Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran KW - branding KW - factor analysis KW - Iran KW - sport-based television program. UR - http://ntsmj.issma.ir/article-1-1492-fa.html ER -