TY - JOUR T1 - The Effect of Sensory Marketing Dimensions on New Service Development In Gym Clubs TT - تأثیر ابعاد بازاریابی حسی بر توسعۀ خدمت جدید در باشگاه های بدنسازی JF - ntsmj JO - ntsmj VL - 4 IS - 15 UR - http://ntsmj.issma.ir/article-1-866-fa.html Y1 - 2017 SP - 69 EP - 80 KW - factor analysis KW - gym clubs KW - new service development KW - sensory marketing KW - services N2 - هدف مطالعۀ حاضر بررسی تأثیر بازاریابی حسی بر توسعۀ خدمت جدید در باشگاه­ های بدنسازی است. این پژوهش کاربردی و از نظر گردآوری داده­ ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان باشگاه­ های بدنسازی در شهر تهران تشکیل بودند. نمونه­ گیری به‌صورت خوشه ­ای انجام گرفت و حجم نمونه 200 نفر در نظر گرفته شد. ابزار اصلی گردآوری پرسشنامۀ محقق‌ساخته­ای بود که روایی و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ و تحلیل اکتشافی تأیید شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل آماری از آمار توصیفی و روش مدل­ یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد حس شنوایی مهم‌ترین حس در درک توسعۀ خدمت جدید توسط مشتریان است، و پس از آن حواس بویایی، لامسه، چشایی و بینایی قرار گرفتند. نتایج نشان داد به‌طور کلی بازاریابی حسی تأثیر معنا‌داری بر توسعۀ خدمت جدید دارد. براساس نتایج پژوهش پیشنهاد می­ شود مدیران باشگاه­ های بدنسازی برای توسعۀ خدمت جدید و به‌تبع آن افزایش رضایت­مندی و وفاداری مشتریان از تمام حواس در بازاریابی استفاده کنند. M3 ER -