RT - Journal Article T1 - Green Marketing Mix Analysis in Promoting the Culture of Using Bicycles with a Sport-Recreational Approach(Case Study: Public Bike System of Mashhad City) JF - ntsmj YR - 2018 JO - ntsmj VO - 6 IS - 22 UR - http://ntsmj.issma.ir/article-1-1174-fa.html SP - 81 EP - 92 K1 - bicycling culture K1 - green market mix K1 - public bicycle K1 - sport – recreational approach K1 - sustainable transportation AB - هدف از تحقیق حاضر تحلیل آمیختۀ بازاریابی سبز در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه با رویکرد ورزشی-تفریحی بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود. 170 نفر از مصرف‌کنندگان روزانۀ دوچرخه‌های عمومی با استفاده از فرمول کوکران به‌عنوان نمونه انتخاب شدند (300 N =). پرسشنامه برگرفته‌شده از پیشینۀ تحقیقات 17 سؤال در طیف 5 گزینه‌ای لیکرت، آمیختۀ بازاریابی سبز را در مورد دوچرخۀ عمومی ارزیابی می‌کند. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزارهای 19 SPSS و 8/8 LISREL در سطح معنا‌داری 0/05 ≥ P تحلیل شدند. نتایج نشان داد که محصول سبز، قیمت سبز، تبلیغ سبز و مکان سبز به‌ترتیب از بالاترین اولویت نزد استفاده‌کنندگان از دوچرخۀ عمومی برخوردار بودند. با عنایت به تحلیل یافته‌ها، اهمیت بسیار آمیختۀ بازاریابی سبز به‌خصوص محصول سبز نشان‌دهندۀ ضرورت توجه به ابزارهای حمل‌ونقل سبز است که می‌توانند جایگزینی مناسب در جهت تقویت فرهنگ شهری باشند. دوچرخه می‌تواند به‌عنوان محصولی سبز که به کاهش آلودگی هوا منجر می‌شود و در کنار آن ارتقای آمادگی جسمانی را به‌همراه دارد، به‌طور ویژه مورد استقبال عموم قرار گیرد. همچنین اطلاع‌رسانی و ایجاد نگرش‌های زیست‌محیطی در زمینۀ فواید دوچرخۀ عمومی سبب ترویج فرهنگ استفاده از آن در بین شهروندان شد. LA eng UL http://ntsmj.issma.ir/article-1-1174-fa.html M3 ER -