TY - JOUR JF - ntsmj JO - 3 VL - 6 IS - 21 PY - 2018 Y1 - 2018/7/01 TI - The Effect of Athlete Brand on Identification and Effectiveness of Celebrity Athlete Endorsement TT - اثر برند ورزشکار بر همانندسازی و اثربخشی صحه گذاری ورزشکار مشهور N2 - هدف این پژوهش، تعیین اثر تصویر برند ورزشکار بر همانندسازی با ورزشکار و اثربخشی صحه­ گذاری ورزشکاران مشهور بود. جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه­های آزاد و رازی کرمانشاه بود که 500 نفر به‌عنوان نمونه مطالعه شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های تصویر برند ورزشکار حاصل پژوهش آرائی، جی کو و کاپلانیدئو (2013) (0/89=α)، همانندسازی کوهن و پرس (2003) (0/89=α) و پرسشنامۀ صحه‌گذاری ورزشکاران مشهور با اقتباس از مقیاس ساخته‌شده توسط واندر والدت، دی بییر و دوپلسیز (2007) (0/76=α) بود که روایی سازه و روایی محتوایی آنها نیز تأیید شد. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد، تصویر برند ورزشکار بر صحه‌گذاری و همانندسازی ضریب اثر معناداری داشت. همانندسازی به‌عنوان میانجی، تأثیر معناداری بین تصویر برند ورزشکار و صحه‌گذاری داشت. این نقش میانجی برای محصولات ورزشی نسبت به محصولات غیرورزشی تأثیر بیشتری داشت. این یافته، بر تناسب صحه‌گذار- مخاطب و همچنین صحه‌گذار- محصول تأکید دارد. SP - 9 EP - 20 AU - Hassani, Zohreh AU - Goodarzi, Mahmoud AU - Jalali Farahani, Majid AU - Alidoust Ghahfarrokhi, Ebrahim AD - Assistant Professor, Department of Sport Management, Razi University, Kermanshah, Iran KW - Athlete brand image KW - endorsement KW - identification KW - model KW - structural equation. UR - http://ntsmj.issma.ir/article-1-1117-fa.html ER -