TY - JOUR JF - ntsmj JO - 3 VL - 7 IS - 24 PY - 2019 Y1 - 2019/5/01 TI - The Relationship of Research Capabilities and Information Literacy with Research Anxiety in Physical Education Students TT - رابطۀ قابلیت‌های پژوهشی و سواد اطلاعاتی با پیش‌بینی اضطراب پژوهش در بین دانشجویان تربیت بدنی N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ قابلیت‌های پژوهشی و سواد اطلاعاتی با پیش‌بینی اضطراب پژوهش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه محقق اردبیلی (130 نفر) در سال 97-1396 تشکیل می‌دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 102 دانشجو به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامۀ قابلیت‌های پژوهشی، سواد اطلاعاتی و اضطراب پژوهش برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. پایایی پرسشنامه‌ها به‌ترتیب برابر 86/0، 78/0 و 82/0 به‌دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین قابلیت‌های پژوهشی (و مؤلفه‌های آن) و سواد اطلاعاتی (و مؤلفه‌های آن) با اضطراب پژوهش دانشجویان رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 31 درصد از کل واریانس اضطراب پژوهش براساس قابلیت‌های پژوهشی و سواد اطلاعاتی دانشجویان قابل پیش‌بینی است که متغیر قابلیت‌های پژوهشی سهم بیشتری داشت. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که قابلیت‌های پژوهشی و سواد اطلاعاتی از متغیرهای مرتبط با اضطراب پژوهش دانشجویان هستند. SP - 39 EP - 50 AD - KW - information literacy KW - physical education KW - research anxiety KW - research capabilities KW - student. UR - http://ntsmj.issma.ir/article-1-1064-fa.html ER -