TY - JOUR T1 - Investigating the effect of marketing strategies on brand loyalty in consumers of Iranian sports goods TT - بررسی تأثیر راهبرد‌های بازاریابی بر وفاداری به برند مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی ایرانی JF - ntsmj JO - ntsmj VL - 9 IS - 32 UR - http://ntsmj.issma.ir/article-1-1522-fa.html Y1 - 2021 SP - 25 EP - 38 KW - Brand KW - Marketing KW - Loyalty KW - Sporting Goods KW - Strategy N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط استراتژی‌های بازاریابی بر وفاداری به برند کالاهای ورزشی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی بود که به‌صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش، شامل تمامی مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی ایرانی در فروشگاه‌های ورزشی شهر تبریز بود. از آنجا ‌که حجم جامعۀ آماری مشخص نبود، حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان برای جوامع نامعلوم 384 نفر در نظر گرفته شد. در این مطالعه از پرسشنامه‌های استاندارد به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها استفاده شد. پرسشنامۀ استراتژی پورتر (1378)، حاوی 27 سؤال دربارة سه استراتژی رقابتی پورتر (تمایز، تمرکز و رهبری در هزینه) و پرسشنامۀ استاندارد وفاداری به برند (محمودی و همکاران، 1394) که شامل دو مؤلفۀ وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی و در مجموع دارای 15 سؤال است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر یازده تن از استادان متخصص در حوزه‌های مدیریت ورزشی و مدیریت بازرگانی تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در متغیر استراتژی‌های بازاریابی 0.87 و برای وفاداری به برند 0.85 به‌دست آمد. نتایج نشان داد که استراتژی‌های تمرکز (CR=13.96) و رهبری در هزینه‌ها (CR=7.21)، با شدت زیاد و استراتژی تمایز (CR=8.11) با شدت متوسط، بر وفاداری به برند تأثیرگذار است. با توجه به نتایج تحقیق مدیران شرکت‌های ایرانی می‌توانند با ایجاد تمایل بین محصولات خود و برندهای خارجی و با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ملی کشور و همچنین رهبری در هزینه‌ها و استفاده از روش‌های نوین قیمت‌گذاری و غیره نسبت به جذب و حفظ مصرف‌کنندگان خود به‌صورت مؤثرتری اقدام کنند. M3 ER -