New Trends in Sport Management
رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی
3
Literature & Humanities
http://ntsmj.issma.ir
1
admin
2423-3293
2423-3293
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
7
25
online
1
fulltext
fa
طراحی مدل اندازهگیری عوامل مؤثر سیستمهای اطلاعاتی در بازاریابی لوازم ورزشی
Designing a Model to Measure the Effective Factors of Information Systems in the Marketing of Sporting Goods
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: rtl; -ms-text-justify: kashida; text-kashida: 0%;"> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف از پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر سیستمهای اطلاعاتی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">بر بازاریابی لوازم ورزشی بر</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">ا</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">ساس الگوی آمیخته بود. نمونۀ آماری </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">را </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">440 نفر </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">از دانشجویان دارای کارت بیمۀ ورزشی تشکیل دادند. ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ محققساخته شامل 27 گویه بود که در نهایت پس از تأیید روایی سازه تعداد 23 گویه (آمیختۀ قیمت 6 گویه؛ محصول 6 گویه؛ تبلیغ 4 گویه؛ و توزیع 7 گویه) مورد استفاده قرار گرفت. روایی محتوا و صوری پرسشنامه با استفاده از نظرهای استادان صاحبنظر، پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 91/0، و روایی سازه بهوسیلۀ آزمون مدل اندازهگیری تأیید شدند. بهمنظور تحلیل دادهها سه روش فریدمن، تاپسیس، و ساو بهکار گرفته شدند که پس از حصول نتایج نهایی، برای رسیدن به نتیجهای واحد، از طریق یک مجموعه رتبهبندی جزئی به اجماعی از سه روش اولویتبندی میانگین، بردا و کپ لند دست پیدا شد. نتایج نشان داد که سیستمهای اطلاعاتی در معرفی محصول در قیمتهای مختلف، معرفی محصولات متناسب با نیاز مشتریان، ارائۀ تبلیغات از برندهای مختلف و سرانجام معرفی سادهترین مسیر جهت دسترسی به محصول موردنظر نسبت به سایر موارد بررسیشده در مؤلفههای آمیختۀ بازاریابی عملکرد بهتری داشته است.</span></span><br />
</p>
The aim of the present study was to analyze the effect of information systems on sporting goods marketing based on the mix model. 440 students who had sport insurance were selected as the sample. A researcher-made questionnaire with 27 items was used; eventually, 23 items (mixed price 6 items, product 6 items, advertising 4 items, and distribution 7 items) were selected after its construct reliability was confirmed. Content and face validity of the questionnaire were confirmed by professors’ viewpoints; its reliability was confirmed by Cronbach’s alpha coefficient (0.91) and its construct validity was confirmed by measurement model test. Data were analyzed by 3 methods: Friedman, Topsis and SAW. In order to achieve a similar result, an aggregation of three prioritizing methods (average, Borda, Copland) was achieved by a minor ranking collection. The results showed that information systems had better performance than other items examined in mix marketing components in introducing products at different prices, introducing products tailored to the needs of customers, providing advertisements from different brands and finally introducing the easiest route to access the product in question.
آمیختۀ بازاریابی, اینترنت, بازاریابی ورزشی فناوری اطلاعات.
information technology, internet, mix marketing, sport marketing.
67
79
http://ntsmj.issma.ir/browse.php?a_code=A-10-210-4&slc_lang=fa&sid=1
مهدی
سلیمی
m_salimi_3@yahoo.com
100319475328460012305
100319475328460012305
Yes
دانشگاه اصفهان
امیرحسام
رحیمی
rahimi.amirhesam@gmail.com
100319475328460012306
100319475328460012306
No
دانشگاه اصفهان
محسن
طیبی
drtayebi2@gmail.com
100319475328460012307
100319475328460012307
No
دانشگاه اصفهان