New Trends in Sport Management
رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی
3
Literature & Humanities
http://ntsmj.issma.ir
1
admin
2423-3293
2423-3293
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
1
3
online
1
fulltext
fa
طراحی الگوی ساختاری اثر رهبری معنوی بر توانمندسازی روان شناختی اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی
The Design of the Structural Model of the Effect of Spiritual Leadership on Psychological Empowerment in Faculty Members of Physical Education and Sports Sciences Faculties
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی ساختاری اثر رهبری معنوی بر توانمندسازی روانشناختی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است و به شکل میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری، کلیۀ اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی (205 نفر) بودند. نمونۀ آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامۀ رهبری معنوی فرای (2005) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) بود که روایی آنها با استفاده از نظر متخصصان بررسی و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (ضریب آلفا = 89/0 و 91/0) محاسبه شد. از آمار توصیفی برای طبقه بندی یافته ها و برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین در راستای تحلیل های تکمیلی و ارایۀ مدل از حیطۀ معادلات ساختاری (SEM) برای مدلسازی روابط علی با تأکید بر نرمافزار لیزرل 2/9 استفاده شد. یافته ها نشان داد که رهبری معنوی و ابعاد آن یعنی چشم انداز سازمانی، ایمان، عشق به نوعدوستی، عضویت، تعهد سازمانی و معناداری در کار، با توانمندسازی اعضا رابطۀ معنا داری داشتند (05/0>P)؛ ولی بین بازخورد عملکرد و توانمندسازی رابطۀ معنا داری مشاهده نشد (05/0<P). بهطور کلی نتایج تحقیق حاکی از رابطۀ معنا دار رهبری معنوی با توانمندسازی اعضای هیأت علمی بود (50/16=t).
The aim of the current research was to design the structural model of the effect of spiritual leadership on psychological empowerment in faculty members of physical education and sports sciences faculties. Research method was descriptive-survey and field. The statistical population consisted of all faculty members of PE faculties (N=205) and the statistical sample equaled the statistical population. Two questionnaires of Spiritual Leadership (Fry, 2005) and Psychological Empowerment (Spritzers, 1995) were used to collect data. Their validity was investigated by specialists and experts and their reliability was calculated by Cronbach’s alpha coefficient respectively as α= 0.89 and α=0.91. Descriptive statistics were used to categorize the findings and Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation coefficient were used to survey the hypotheses. Also, SEM (Structural Equations Model) was used to propose the model for causal relationship with an emphasis on LISREL9.2. The results showed a significant relationship between the spiritual leadership and its dimensions including the organizational vision, faith to work, altruistic love, membership in organizations, organizational commitment and meaningful work and the empowerment of faculty members (P˂0.05). No significant relationship was found between the performance feedback and the empowerment (P>0.05). In general, there was a significant relationship between the spiritual leadership and the empowerment of faculty members (t=16.50).
اعضای هیأت علمی, توانمندسازی روانشناختی, دانشکدۀ تربیت بدنی, رهبری معنوی, مدیریت منابع انسانی
Faculty Members, Spiritual Leadership, Human Resource Management, Psychological Empowerment, Faculty of Physical Education
87
103
http://ntsmj.issma.ir/browse.php?a_code=A-10-1-25&slc_lang=fa&sid=1
غلامرضا
شعبانی بهار
10031947532846001596
10031947532846001596
No
دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایران
ابوالفضل
فراهانی
10031947532846001597
10031947532846001597
No
دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
محمدعلی
قره
10031947532846001598
10031947532846001598
No
دانشگاه پیام نورکرج ، کرج، ایران
محمد
سیاوشی
msiavashi738@pnu.ac.ir
10031947532846001599
10031947532846001599
Yes
دانشگاه پیام نور ، همدان، ایران