New Trends in Sport Management
رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی
3
Literature & Humanities
http://ntsmj.issma.ir
1
admin
2423-3293
2423-3293
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
4
13
online
1
fulltext
fa
شناسایی مؤلفههای محیطی مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری در باشگاههای حرفهای فوتبال ایران
An Identification of Environmental Components Influencing Customer Relationship Management in Professional Football Clubs in Iran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">هدف از این تحقیق شناسایی مؤلفههای محیطی مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری در باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود. با عنایت به ماهیت اکتشافی موضوع از روش پژوهش کیفی بهمنظور تعیین مهمترین مؤلفههای محیطی مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری در باشگاههای حرفهای فوتبال ایران استفاده شد. نخست از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی نشانهای مؤثر، شناسایی و سپس مصاحبههای نیمهساختاریافته با (32 <span dir="LTR">=</span> <span dir="LTR">n</span> نفر) اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی، کارشناسان و صاحبنظران فوتبال و مدیران اجرایی لیگ و باشگاههای فوتبال ایران انجام گرفت؛ همچنین نمونهگیری بهصورت هدفمند و به روش گلولهبرفی دنبال شد. نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 79 نشان میتواند بر مدیریت ارتباط با مشتری در باشگاههای حرفهای فوتبال ایران مؤثر باشد. سپس در کدگذاری محوری، نشانها در 28 مفهوم طبقهبندی شد. در نهایت مقولههای شناساییشده حاصل از کدگذاری انتخابی شامل 10 مقولۀ عوامل نگرشي، شرايط زيرساختي، شرايط محيط کلان، ریسکپذیری مشتریان، عوامل مدیریتی، عوامل سازماني، کیفیت و کمیت ارائۀ خدمات و تجهیزات، شرايط و ریسکپذیری مشتریان و کانون هواداران تعیین شد. مدیران باشگاههای حرفهای فوتبال ایران میتوانند از نشانها، مفاهیم و مقولههای شناساییشده در برنامهریزیهای آتی خود بهمنظور ارتباط مؤثر با مشتریان استفاده کنند.</p>
<p style="text-align: justify;">The aim of this study was to identify the environmental components affecting customer relationship management in professional football clubs in Iran. Given the exploratory nature of the issue, qualitative research method was used to determine the most important environmental components affecting customer relationship management in professional football clubs of Iran. Firstly, through preliminary studies, an initial list of effective indicators was identified; then, semi-structured interviews were conducted with 32 sport management faculty members, football experts and administrators and executive managers of Iran football league and clubs. Also, sample was collected by targeted sampling and snowball methods. Results of the open coding suggested that 79 indicators could affect customer relationship management in Iran professional football clubs. Then, the indicators were classified in 28 concepts in an axial coding. Finally, the identified categories resulted from the selective coding including 10 categories, i.e. attitudinal factors, infrastructure conditions, macro environment conditions, risk appetite of clients, management factors, organizational factors, quality and quantity of services and equipment, conditions and risk-taking of customers and fan clubs were determined. Managers of the Iran professional football clubs can use these identified indicators, concepts and categories in their future planning to establish an effective communication with their clients.</p>
بازاریابی ورزشی, باشگاههای حرفهای فوتبال, مدیریت ارتباط با مشتری, مؤلفههای محیطی, هوادار
customer relationship management, environmental factors, fan, professional football clubs, sport marketing
73
87
http://ntsmj.issma.ir/browse.php?a_code=A-10-397-2&slc_lang=fa&sid=1
معصومه
مجیدی پرست
mmajidiparsat@yahoo.com
10031947532846007343
10031947532846007343
Yes
دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
علیرضا
الهی
10031947532846007344
10031947532846007344
No
دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
امیر
خانلری
10031947532846007345
10031947532846007345
No
دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
حسین
اکبری یزدی
10031947532846007346
10031947532846007346
No
دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران