[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 22 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 6 شماره 22 صفحات 92-81 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل آمیختۀ بازاریابی سبز در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه با رویکرد ورزشی-تفریحی (مطالعۀ موردی: سامانۀ دوچرخۀ عمومی شهر مشهد)
درّی دولت خواه لائین1 ، وحید ساعتچیان2 ، محمد کشتی دار 3
1- دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
2- استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
3- دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، keshtidar@um.ac.ir
چکیده:   (3929 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر تحلیل آمیختۀ بازاریابی سبز در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه با رویکرد ورزشی-تفریحی بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود. 170 نفر از مصرف‌کنندگان روزانۀ دوچرخه‌های عمومی با استفاده از فرمول کوکران به‌عنوان نمونه انتخاب شدند (300 N =). پرسشنامه برگرفته‌شده از پیشینۀ تحقیقات 17 سؤال در طیف 5 گزینه‌ای لیکرت، آمیختۀ بازاریابی سبز را در مورد دوچرخۀ عمومی ارزیابی می‌کند. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزارهای 19 SPSS و 8/8 LISREL در سطح معنا‌داری 0/05 P تحلیل شدند. نتایج نشان داد که محصول سبز، قیمت سبز، تبلیغ سبز و مکان سبز به‌ترتیب از بالاترین اولویت نزد استفاده‌کنندگان از دوچرخۀ عمومی برخوردار بودند. با عنایت به تحلیل یافته‌ها، اهمیت بسیار آمیختۀ بازاریابی سبز به‌خصوص محصول سبز نشان‌دهندۀ ضرورت توجه به ابزارهای حمل‌ونقل سبز است که می‌توانند جایگزینی مناسب در جهت تقویت فرهنگ شهری باشند. دوچرخه می‌تواند به‌عنوان محصولی سبز که به کاهش آلودگی هوا منجر می‌شود و در کنار آن ارتقای آمادگی جسمانی را به‌همراه دارد، به‌طور ویژه مورد استقبال عموم قرار گیرد. همچنین اطلاع‌رسانی و ایجاد نگرش‌های زیست‌محیطی در زمینۀ فواید دوچرخۀ عمومی سبب ترویج فرهنگ استفاده از آن در بین شهروندان شد.
واژه‌های کلیدی: آمیختۀ بازاریابی سبز، حمل‌ونقل پایدار، دوچرخۀ عمومی، رویکرد ورزشی-تفریحی، فرهنگ دوچرخه‌سواری
متن کامل [PDF 228 kb]   (1792 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. ابوالقاسمی، کافیه، خدایارلو، رضا؛ مهدی‌نیا، وحید؛ ذوالفقارنژاد، محمد (1395). «مقایسۀ جایگاه ویژگی‌های محصول سبز و رفتار مصرف‌کننده در رفتار خرید مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی با استفاده از تاپسیس»، دومین کنفرانس بین‌المللی یافته‌های نوین علوم و تکنولوژی، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، قم.
2. 2. بیگلر، طاهره (1394). «راهکارهای استفاده از حمل‌ونقل دوچرخه در شهرها»، اولین کنفرانس بین‌المللی انسان، معماری و مهندسی عمران و شهر، تبریز.
3. 3. تقی‌پوریان گیلانی، محمدجواد؛ ضیائی، سحر (1395). «تأثیر بازاریابی سبز بر رفتار خرید مشتریان در صنعت غذایی»، نخستین کنفرانس بین‌المللی پارادایم‌های نوین مدیریت-هوش تجاری و سازمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ص 311.
4. 4. حدادیان، علیرضا؛ وحیدی نوغانی، مریم؛ پاسبان، الهه (1393). «بررسی تأثیر آمیخته‌های بازاریابی سبز بر خرید سبز»، اولین همایش ملی بازاریابی: فرصت‌ها و چالش‌ها، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ص 1.
5. 5. رعنایی کردشولی، حبیب‌اله؛ یاری بوزنجانی، احمداله (1391). «بررسی تأثیر آمیختۀ بازاریابی سبز بر تصمیم خرید سبز مصرف‌کنندگان (مطالعۀ موردی: مصرف‌کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز)»، فصلنامۀ علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، ش 1، ص 165-92.
6. 6. روحانی‌پور، مهرداد؛ عباس‌پور، احسان (1395). «بازاریابی سبز رویکردی نوین به بازاریابی پایدار»، اولین همایش کلی مدیریت و علوم انسانی، کرمان گستران، کرمان.
7. 7. شمسی، هژیر؛ حشمتیان، محترم؛ شمسی، ستاره (1391). «دوچرخه‌سواری و مدیریت محیط زیست»، دومین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت محیط زیست، تهران.
8. 8. مسرور، غلامعلی؛ استاد، اسحاق؛ قشقایی، فرزاد؛ عبادی، ناجی (۱۳۹۵). «بازاریابی ورزشی برای تبلیغ محصولات»، کنفرانس بین‌المللی اقتصاد، مدیریت، روانشناسی، دانشگاه علمی کاربردی استانداری قم، قم.
9. 9. نامدار جویمی، احسان؛ سپهوند، اکبر؛ عباسی نیکو، محمد (1395). «بررسی رابطۀ آمیختۀ بازاریابی سبز بر رفتار مصرف‌کنندگان سبز (مورد مطالعه شهروندان شهر اصفهان)»، دومین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد سبز، مازندران.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dolatkhah Laein D, Saatchian V, Keshtidar M. Green Marketing Mix Analysis in Promoting the Culture of Using Bicycles with a Sport-Recreational Approach (Case Study: Public Bike System of Mashhad City). 3 2018; 6 (22) :81-92
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1174-fa.html

دولت خواه لائین درّی، ساعتچیان وحید، کشتی دار محمد. تحلیل آمیختۀ بازاریابی سبز در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه با رویکرد ورزشی-تفریحی (مطالعۀ موردی: سامانۀ دوچرخۀ عمومی شهر مشهد). رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1397; 6 (22) :81-92

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1174-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 22 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645