مطالعه ارزش ویژه برند تیم ملی والیبال ایران و ارائه مدل
|
رضا کاظمی حاجی1 ، امیرحسین منظمی 2، میثم رحیمی زاده3 |
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران، 2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران ، Amirhosein.monazami@gmail.com 3- استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران |
|
چکیده: (1244 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر مطالعه ارزش ویژه برند تیم ملی والیبال ایران و ارائه مدل میباشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای باشگاه هواداران تیم ملی است که مسابقات تیم در لیگ جهانی والیبال مشاهده کردند. نمونه آماری روش نمونه گيري تصادفي ساده و بر اساس جدول مورگان 384 نفر تعیین گردید. برای جمع آوری دادهها پرسشنامهي تلفیق شده ارزش ویژه برند مشتمل بر پرسشنامه های آکر (2009)؛ پرهیزگار و ابراهیمی عابد (1391) و گلادن و فانک (2002) با مقیاس پنج ارزشی لیکرت مورد استفاده قرار گرفت. براي آزمون طبیعی بودن دادههای تحقیق از آزمون کولموگراف- اسميرنوف و آزمونهای فرضيههاي تحقيق از آزمون همبستگی در سطح معناداري 05/0P≤ و برای جهت آزمون الگوی تحقیق از روش آماری مدلیابی(PLS-SEM) با استفاده از تحليل مسير استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین ارزش ویژه برند و مؤلفههای آن با آگاهی از برند، کیفیت ادراک شده، وفاداری و تداعی برند رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنی که با افزایش آگاهی از برند، کیفیت ادراک شده، وفاداری و تداعی برند، ارزش ویژه برند تیم ملی والیبال افزایش می یابد. همچنین مدل ارزش ویژه برند و مؤلفه های آن از برازش کافی برخوردار است. در نهایت میتوان دریافت افزايش سطح آگاهي و تداعي مشتري از برند، از طریق تبليغات گسترده به وسیله حمايت از تيمها و رويدادهاي ورزشي براي معرفي برند یک تیم، سبب ماندگاری در ذهن مشتریان محصولات ورزشی و کاهش تغییر برند در آینده خواهد شد. |
|
واژههای کلیدی: آگاهی از برند، کیفیت ادراک شده، وفاداری، تداعی برند |
|
متن کامل [PDF 379 kb]
(494 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|