شناسایی عوامل موثر بر توسعه مربیان بسکتبال ایران
|
ناهید ادیب پور1 ، علی محمد صفانیا 2، حبیب هنری3 ، شیوا آزادفدا4 |
1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، A.m.safania@gmail.com 3- استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. |
|
چکیده: (1978 مشاهده) |
چکیده: هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه مربیان بسکتبال میباشد. این پژوهش ازنظر نوع هدف، اکتشافی و ازنظر نوع راهبرد، پژوهش کیفی است که در روش اجرای آن از روش نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین (1998) استفاده شد. مشارکتکنندگان در تحقیق کلیه صاحبنظران (مربیان، بازیکنان تیم ملی، متخصصین و مسئولین اجرایی بسکتبال) در حوزۀ ورزش بسکتبال بودند که مطابق باروش نمونهگیری هدفمند و اشباع نظری برابر با 28نفر انتخاب شدند. سه فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی جهت تحلیل دادهها استفاده شد و جهت اعتمادپذیری و تعمیمپذیری از معیارهای لینکلن و گوبا (1985) که مبتنی بر باورپذیری، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری است، استفاده گردید. مطابق با یافتههای تحقیق در بخش کدگذاری باز 92 کد که فراوانی آنها برابر با 302 واحد بود، در بخش کدگذاری محوری تعداد 23 مقوله فرعی و در نهایت در مرحله کدگذاری گزینشی تعداد 5 مقوله اصلی (قابلیتهای رهبری و مدیریت، ویژگیهای شخصیتی، تجربه و سابقه مربی، علم و دانش مربی و ویژگیهای فرهنگی و اخلاقی مربی) احصاء شد. با اقتباس از یافتههای تحقیق به افراد علاقهمند به شغل مربیگری و مربیان بسکتبال که میخواهند خود را در این زمینه ارتقاء دهند پیشنهاد میشود جهت رشد فردی خود به نتایج این تحقیق توجه داشته باشند وتلاش کنند قابلیتها و تواناییهای خود را در موارد بدست آمده افزایش دهند، همچنین باتوجه به اینکه مربیگری مانند معلمی به آموزش و تربیت افراد میپردازد به فدراسیونها و حتی وزارت علوم پیشنهاد میشود جهت پیشرفت مربیان ورزش مراکز علمی تاسیس نمایند وعلاوه بر آموزش تخصصی مربیگری هر رشته ورزشی علوم تخصصی مرتبط با رشته ورزشی و تعلیم و تربیت را در سرفصلهای آموزشی خود قرار دهند و پس از قبولی برای کسب تجربه، آنها را به شهرداریها و ارگانها جهت کارورزی معرفی نماید سپس گواهینامه مربیگری به فارغ التحصیلان این مراکز آموزشی تعلق گیرد. |
|
واژههای کلیدی: کدگذاری، موفقیت، پیشرفت، مربی، گرندد تئوری |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|