مدلسازی ساختاری-تفسیری تلفیق هویتیابی برندمحور و تیممحور هوادران برای ارتقای ارزش باشگاهها در ورزشهای کمطرفدار (مطالعه لیگ برتر کبدی ایران)
|
عباس خواجه اورسجی1 ، فریده شریفی فر2 ، رضا نیک بخش3  |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، F_sharififar@hotmail.com 3- دانشیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، |
|
چکیده: (1545 مشاهده) |
هدف از این پژوهش تلفیق هویتسازی مبتنی بر برند و تیم برای ارتقای ارزش در لیگ برتر کبدی کشور در مدل ساختاری- تفسیری بود. روش تحقیق از نوع ساختاری- تفسیری بود. جامعه آماری شامل افراد علمی و اجرایی آگاه به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه به تعداد قابل کفایت برای روش ISM برآورد گردید و به روش هدفمند نمونهگیری شد (12 نفر: 4 مدیر باشگاه، 4 مدیر هیات و فدراسیون، 4 تحلیلگر و مشاور بازاریابی ورزشی). ابزار پژوهش پرششنامه مشتمل بر 11 متغیر تعیین شده به صورت مقایسه زوجی بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل MICMAC استفاده شد. پس از تحلیل دادهها، مؤلفهها در هفت سطح قرار گرفتند که براساس آن گراف ISM و مدل پژوهش طراحی شد. نتایج نشان داد که متغیرهای در چهار سطح پژوهش به صورت زیر قرار گرفتند: سطح چهارم (ارزش برند)، سطح سوم (هویت مبتنی بر برند و هویت مبتنی بر تیم)، سطح دوم (یکپارچگی هواداران، تمایز برند، تجربه ثابت گروه، امکانات تیم) و سطح اول (فرهنگ هواداران، پرستیژ برند، تجربه اجتماعی گروه و تاریخچه تیم) . روابط شناسایی شده به صورت اثر فرهنگ هواداران بر یکپارچگی هواداران، اثر پرستیژ برند بر تمایز برند، اثر تجربه اجتماعی گروه بر تجربه ثابت گروه و اثر تاریخچه تیم بر امکانات تیم (اثر متغیرهای سطح اول بر دوم)، اثر یکپارچگی هواداران و تمایز برند بر هویت مبتنی بر برند، اثر تجربه ثابت گروه و امکانات تیم بر هویت مبتنی بر تیم (اثر سطح دوم بر سوم) و اثر هویت مبتنی بر برند و تیم بر ارزش برند (اثر سطح سوم بر چهارم) بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت تلفیق هویتیابی هواداران مبتنی بر برند و تیم به میزان قابل توجهی منجر به ارتقای ارزش باشگاههای لیگ برتر کبدی میشود بنابراین تقویت سازوکارهای هویتسازی تجاری و ورزشی باید دارای همسویی باشند. |
|
واژههای کلیدی: برند تیم ها، مدیریت برند، هویت برند، هویت تماشاگران، باشگاه های کبدی |
|
متن کامل [PDF 290 kb]
(427 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|