تحلیل نقش عوامل درونی و بیرونی بر تصمیمگیری مصرفکنندگان در زمان اوقات فراغت با رویکرد فعالیت بدنی
|
فهیمه ابراهیمی1، فرشاد تجاری2، رضا نیک بخش2 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران ، ebrahimi422@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران |
|
چکیده: (5683 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر، تحلیل نقش عوامل درونی و بیرونی بر تصمیمگیری مصرفکنندگان در زمان اوقات فراغت با رویکرد فعالیت بدنی بود. روش تحقیق توصیفی است و بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق شامل استفادهکنندگان از پارکها و باشگاههای ورزشی در شهر تهران بود. برای نمونۀ تحقیق 402 نفر (206 مرد، 196 زن) بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامۀ 50 سؤالی محققساخته استفاده شد که روایی آن را 15 نفر از استادان دانشگاهها و متخصصان تأیید کردند. پایایی آن در آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با استفاده از آلفای کرونباخ برای تمامی شاخصها بیشتر از 0/7 محاسبه شد. برای توصیف دادهها از آزمونهای آمار توصیفی شامل شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی و درصد فراوانی استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها، از آزمون KMO برای کفایت نمونه، تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی عاملها و تحلیل عاملی تأییدی برای ارزیابی متغیرها، به کمک نرم افزارهای SPSS نسخۀ 20 و Lisrel نسخۀ 8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد عوامل درونی نقش بیشتری بر تصمیمگیری مصرفکنندگان در زمان اوقات فراغت با رویکرد فعالیت بدنی دارد. |
|
واژههای کلیدی: ادراک، انگیزش، اوقات فراغت، تصمیمگیری، جذابیت، شخصیت. |
|
متن کامل [PDF 561 kb]
(2142 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|