تأثیر ویژگی های استادیوم بر حضور مجدد تماشاگران در لیگ برتر فوتبال ایران
|
علی ناظمی1، محمود گودرزی2، محمد خبیری2 |
1- دانشگاه تهران ، a.nazemi66@yahoo.com 2- دانشگاه تهران |
|
چکیده: (8568 مشاهده) |
هدف کلی این تحقیق تعیین تأثیر ویژگی های استادیوم بر حضور مجدد تماشاگران در لیگ برتر فوتبال ایران است. تحقیق حاضر از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. برای جمع آوری داده های مربوط به ویژگی های استادیوم پرسشنامه ای 40 سوالی بر مبنای پژوهش های پیشین ساخته شد. حضور مجدد تماشاگران نیز با استفاده از پرسشنامه چهار سوالی اندازه گیری گردید. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر 15 تن از متخصصان بازاریابی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آنها نیز در یک مطالعه راهنما، با آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 83/0 تأیید شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال شرکت کننده در مسابقات یازدهمین دورۀ لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل می دادند. نمونه آماری تحقیق به روش چندمرحله ای، از بین تماشاگران حاضر در چهار بازی برگزار شده در استادیوم های منتخب فولادشهر اصفهان، آزادی تهران، یادگار امام تبریز و شهید باهنر کرمان انتخاب شدند. تعداد نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برابر با 239 به دست آمد. برای آزمون صحت مدل نظری تحقیق و محاسبه ضرایب تأثیر از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) بوسیله نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هفت متغیر دسترسی به استادیوم، پارکینگ، تمیزی، زیبایی، راحتی صندلی ها، تخصیص فضا و خدمات غذایی بر حضور مجدد تماشاگران تاثیر دارند، ولی سه عامل تابلوهای راهنما، طراحی استادیوم و کیفیت اسکوربورد تأثیری بر حضور مجدد تماشاگران ندارند. |
|
واژههای کلیدی: ویژگیهای استادیوم، حضور مجدد، تماشاگران، لیگ فوتبال |
|
متن کامل [PDF 808 kb]
(4378 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|