[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 34 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 9 شماره 34 صفحات 26-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مهارت‌های ارتباطی و کاربرد فناوری اطلاعات در نگرش سازمانی اعضای هیأت علمی و مدعو تربیت بدنی آموزشکده‌های سما کشور
حسین شاهسوند1، محمدرضا اسمعیلی2، زهرا حاجی انزهایی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، moh.esmaili@iauctb.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (234 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت‌های ارتباطی و کاربرد فناوری اطلاعات در نگرش سازمانی اعضای هیأت علمی و مدعو تربیت بدنی آموزشکده‌های سما بود. روش تحقیق حاضر از نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا پیمایشی و از نوع تحقیقات علی است که به‌صورت میدانی انجام گرفت. نمونة آماری هیأت علمی برابر با جامعة آماری (60 نفر) بود و 250 نفر از مدرسان مدعو با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای و جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه‌های استاندارد مهارت‌های ارتباطی )بارتون جی، 2006)، کاربرد فناوری اطلاعات (قاسمی و همکاران، 2012)، رضایت شغلی (سوسان، 2003) و تعهد سازمانی (لینا و همکاران، 2007) بودند. پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامه‌ها به‌ترتیب 84/0،73/0، 84/. و 88/0 محاسبه شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی و معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد مهارت‌های ارتباطی بر نگرش سازمانی با تبیین نقش میانجی فناوری اطلاعات، تأثیر مثبت و معناداری دارد، ضریب معناداری تأثیر مهارت‌های ارتباطی بر نگرش سازمانی، مهارت‌های ارتباطی بر فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات بر نگرش سازمانی به‌ترتیب 40/5، 92/10 و 82/8 بود و میانگین سطح مهارت‌های ارتباطی، کلامی، مهارت‌های شنود، مهارت‌های بازخورد، سطح کاربرد فناوری اطلاعات اعضای هیأت علمی رسمی و مدعو تربیت بدنی آموزشکده‌های سما کشور با میانگین توزیع طبیعی تفاوت معناداری ندارد. همچنین مهارت‌های ارتباطی کلامی، شنود و بازخورد با تبیین نقش فناوری اطلاعات، تأثیر مثبت و معناداری بر نگرش سازمانی دارند. نتیجة کلی تحقیق نشان داد که چنانچه مهارت‌های ارتباطی با مزایای بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعات ترکیب شود، قادر است اثربخشی فزاینده‌ای در فرایند جهت‌دهی نگرش سازمانی اعضای سازمان به‌همراه داشته باشد. بنابراین به مدیران سازمان پیشنهاد می‌شود به‌منظور تسهیل و سرعت بخشی به تغییر نگرش سازمانی اعضا، در کنار برگزاری دوره‌های بازآموزی و تقویت مهارت‌های ارتباطی، به ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات همت گمارند.
واژه‌های کلیدی: اعضای هیأت علمی و مدعو، سما، فناوری اطلاعات، مهارت‌های ارتباطی، نگرش سازمانی.
متن کامل [PDF 327 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahsavand H, Ismaili M R, Haji Anzahai Z. The Impact of Communication Skills and the Application of Information Technology on the Organizational Attitude of Faculty Members and Visiting lecturers to Physical Education in Sama Schools. 3. 2021; 9 (34) :9-26
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1569-fa.html

شاهسوند حسین، اسمعیلی محمدرضا، حاجی انزهایی زهرا. تأثیر مهارت‌های ارتباطی و کاربرد فناوری اطلاعات در نگرش سازمانی اعضای هیأت علمی و مدعو تربیت بدنی آموزشکده‌های سما کشور. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1400; 9 (34) :26-9

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1569-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 34 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 28 queries by YEKTAWEB 4410