[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 20 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 6 شماره 20 صفحات 50-39 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون مدل ساختاری قصد خرید مصرف‌کنندگان ورزشی بر مبنای سلسله‌مراتب ارزش- نگرش- رفتار
عادل افکار 1، فرشاد تجاری2 ، علی زارعی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، afkar.adel@gmail.com
2- استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (4064 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، آزمون مدل قصد خرید مصرف‌کنندگان ورزشی با رویکرد سلسله‌مراتبی ارزش- نگرش- رفتار بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی- علی است. جامعۀ آماری پژوهش را دانشجویان رشتۀ تربیت بدنی تشکیل دادند. داده‌های مورد نياز با استفاده از مقیاس محقق‌ساختۀ ارزش‌های مصرف‌کننده- ویژگی‌های درک‌شدۀ محصول و مقیاس‌های استانداردشدۀ نگرش نسبت به برند، نگرش نسبت به کالا و قصد خرید لی و همکاران (2013) گردآوري شدند. روایی ابزار اندازه‌گیری با استفاده از روش روایی محتوا (0/62CVR>) و پایایی آن به‌وسیلۀ آزمون آلفای کرونباخ (0/792=α) بررسی شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد ارزش‌های مصرف‌کننده و ویژگی‌های درک‌شدۀ محصول بر شکل‌گیری نگرش نسبت به برند و کالا تأثیر مثبت و معناداري داشتند و نگرش نسبت برند بر شکل‌گیری نگرش نسبت به کالا تأثیر مثبت و معناداري داشت. همچنین متغیر نگرش نسبت به کالا تأثیر مثبت و معناداري بر قصد خرید مصرف‌کنندگان ورزشی داراست. مدل پیشنهادی تحقیق نیز از برازش مطلوبی (0/0008RMSEA=) در جامعۀ مورد نظر برخوردار بود.
واژه‌های کلیدی: ارزش، قصد خرید، محصولات ورزشی، مصرف‌کننده، نگرش
متن کامل [PDF 258 kb]   (964 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. خیری، بهرام؛ فتحعلی، متینه (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات لوکس»، مدیریت بازاریابی، ش 26، ص 23-1.
2. 2. درویش‌پور، حسن (1392). «بررسی تأثیر نگرش و قصد خرید مشتریان برندهای خرده‌فروشی بر اعتماد، بدبینی و سود درک‌شده (مطالعۀ موردی: فروشگاه زنجیره‌ای اتکا در شهرستان اراک)»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ص 11-7.
3. 3. دهدشتی، شاهرخ؛ کیهاری، زهره؛ حقیقت، امین؛ عطوفی، امین (1393). «شناسایی عوامل مؤثر بر قصد خرید کالاهای با برند خارجی در ایران (مورد مطالعه: لوازم خانگی، برند بوش و سامسونگ)»، مدیریت برند، ش 1، ص 99-75.
4. 4. سمیعی زفرقندی، عادله؛ نایب‌زاده، شهناز؛ دهقان دهنوی، حسن (1394). «بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک‌شده از سوی مصرف‌کننده بر قصد خرید محصولات سبز (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)»، مدیریت بازاریابی، ش 27، ص 101-79.
5. 5. فخریه، مهدی؛ رحیم‌نیا، فریبرز؛ پویا، علیرضا (1393). «تأثیر نگرش خریدار بر ارزش برند به‌واسطۀ کیفیت رابطۀ خریدار فروشنده»، اولین همایش ملی بازاریابی: فرصت‌ها و چالش‌ها، دانشگاه فردوسی مشهد، ص 121-101.
6. 6. کاتلر، فلیپ؛ آرمسترانگ، گری (1392). «اصول بازاریابی»، ترجمۀ محمدرضا سعدی و عباس صالح اردستانی. تهران: کتاب آیلار، ص 168.
7. 7. منصوری، مهدیه (1392). «طراحی مدل قصد خرید با تأکید بر نقش ارزش‌های مصرف، نگرش و درگیری ذهنی تبلیغات (مورد مطالعه: همراه اول و ایرانسل)»، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، ص 97-93.
8. 8. نجف‌زاده، فرخ لقا (1394). «عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات ورزشی لوکس از دیدگاه مصرف‌کنندگان ورزشی»، کنفرانس سالانۀ مدیریت و اقتصاد کسب‌وکار، تهران، ص 51-48.
9. 9. هومن، حیدرعلی (1384). «آمار استنباطی در پژوهش‌های رفتاری»، تهران: سمت، ص 127.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afkar A, Tojari F, Zarei A. Testing the Structural Model of Purchase Intention of Sport Consumers based on Value–Attitude–Behavior Hierarchy. 3 2018; 6 (20) :39-50
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1067-fa.html

افکار عادل، تجاری فرشاد، زارعی علی. آزمون مدل ساختاری قصد خرید مصرف‌کنندگان ورزشی بر مبنای سلسله‌مراتب ارزش- نگرش- رفتار. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1397; 6 (20) :39-50

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1067-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 20 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645