:: دوره 6، شماره 21 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 6 شماره 21 صفحات 20-9 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر برند ورزشکار بر همانندسازی و اثربخشی صحه گذاری ورزشکار مشهور
زهره حسنی 1، محمود گودرزی2 ، مجید جلالی فراهانی3 ، ابراهیم علی دوست قهفرخی3
1- استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، hassanizohreh76@yahoo.com
2- استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (4970 مشاهده)
هدف این پژوهش، تعیین اثر تصویر برند ورزشکار بر همانندسازی با ورزشکار و اثربخشی صحه­ گذاری ورزشکاران مشهور بود. جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه­های آزاد و رازی کرمانشاه بود که 500 نفر به‌عنوان نمونه مطالعه شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های تصویر برند ورزشکار حاصل پژوهش آرائی، جی کو و کاپلانیدئو (2013) (0/89=α)، همانندسازی کوهن و پرس (2003) (0/89=α) و پرسشنامۀ صحه‌گذاری ورزشکاران مشهور با اقتباس از مقیاس ساخته‌شده توسط واندر والدت، دی بییر و دوپلسیز (2007) (0/76=α) بود که روایی سازه و روایی محتوایی آنها نیز تأیید شد. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد، تصویر برند ورزشکار بر صحه‌گذاری و همانندسازی ضریب اثر معناداری داشت. همانندسازی به‌عنوان میانجی، تأثیر معناداری بین تصویر برند ورزشکار و صحه‌گذاری داشت. این نقش میانجی برای محصولات ورزشی نسبت به محصولات غیرورزشی تأثیر بیشتری داشت. این یافته، بر تناسب صحه‌گذار- مخاطب و همچنین صحه‌گذار- محصول تأکید دارد.
واژه‌های کلیدی: تصویر برند ورزشکار، صحه‌گذاری، مدل، معادلات ساختاری، همانندسازی.
متن کامل [PDF 235 kb]   (2126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 21 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها