[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 21 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 6 شماره 21 صفحات 33-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین اثر ارزش ویژۀ برند، تصویر برند و تعهد هوادار بر برندسازی بین‌المللی باشگاه های برتر فوتبال کشور
رضا رجب زاده1 ، مهدی طالب پور 2، علیرضا حدادیان3 ، مهدی جباری نوقابی4
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشیار گروه رفتار و مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد،ایران ، mtalebpour@um.ac.ir
3- استادیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4- استادیار گروه آمار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (4432 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر تبیین اثر ارزش­ ویژۀ برند، تصویر برند و تعهد هوادار بر برندسازی بین­ المللی باشگاه­ های برتر فوتبال کشور است. این پژوهش از نظر نتیجه و هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر راهبرد پژوهشی، از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی است که بهصورت میدانی اجرا شد. هواداران چهار باشگاه­ (استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب­ آهن) در سال 96-1395 به‌عنوان جامعۀ آماری پژوهش انتخاب شدند؛ بر­اساس حجم منطقی نمونۀ مورد نیاز در روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، حجم نمونه 810 نفر تعیین شد. ابزار اندازه­ گیری پژوهش پرسشنامۀ محققساخته با 41­ گویه در مقیاس 5 مرتبه­ ای لیکرت بود. روایی محتوای کل پرسشنامه توسط 15 نفر از استادان تأیید شد و برای اندازه‌گیری روایی همگرا از ضریب AVE و پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب CR استفاده شد که دارای روایی و پایایی بالایی بود. برای تحلیل داده ­ها از نرمافزار SPSS و AMOS استفاده شد. داده ­های تحقیق براساس مدل معادلات ساختاری بررسی شد. (GFI) برابر 0/94 نشاندهندۀ برازش مطلوب و تأیید مدل پژوهش است. براساس نتایج می ­توان گفت متغیر ارزش ویژۀ برند و زیر­معیارهایش بر روی تصویر برند، تصویر برند بر روی تعهد هواداران و تعهد هواداران بر برندسازی باشگاه ­های فوتبال کشورمان تأثیر مثبت و معناداری دارند.
واژه‌های کلیدی: ارزش ویژۀ برند، باشگاه های برتر، برندسازی، تصویر برند، تعهد هوادار، فوتبال.
متن کامل [PDF 603 kb]   (1581 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. اکبری، روناک؛ محرم‌زاده، مهرداد؛ سید عامری، میرحسن؛ جمیانی، کمال (1392). «ارتباط بین ابعاد وفاداری مشتری و تقویت برند ملی در لیگ‌های حرفهای فوتبال ایران»، دومین کنگرۀ بینالمللی علم و فوتبال، آکادمی ملی فوتبال، تهران، ایران.
2. 2. خدادادی، محمدرسول؛ فراهانی، ابوالفضل؛ قاسمی، حمید (1392). «ارزش ویژۀ برند مبتنی بر هوادار در باشگاه فوتبال تراکتورسازی»، دومین کنگرۀ بینالمللی علم و فوتبال، آکادمی ملی فوتبال ایران، تهران، ایران.
3. 3. سجادی، سید نصرالله؛ خبیری، محمد؛ علیزاده گلریزی، ابوالفضل (1391). «عوامل مؤثر بر وفاداری هواداران به برند تیم‌های پرطرفدار لیگ حرفهای فوتبال ایران»، مطالعات مدیریت ورزشی، ش 18، ص 100-81.
4. 4. سلطان حسینی، محمد؛ نصراصفهانی، داوود؛ جوانی، وجیهه؛ سلیمی، مهدی (1390). «تعیین سهم نسبی وفاداری به برند از تداعی برند در بین هواداران لیگ برتر فوتبال ایران»، نشریۀ مدیریت ورزشی، ش 9، ص 107-87.
5. 5. محرمزاده، مهرداد؛ اکبری، روناک (1392). «ارتباط بین ابعاد وفاداری مشتری و تقویت برند ملی در لیگ‌های حرفهای فوتبال و والیبال ایران»، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، ش 4، ص 78-71.
6. 6. مشبکی اصفهانی، اصغر؛ وحدتی، حجت؛ خداداد حسینی، سید حمید؛ احسانی، محمد (1392). «طراحی مدل هویت برند صنعت ورزش ایران (مورد مطالعه: لیگ برتر فوتبال)»، پژوهش‌های مدیریت در ایران، دورۀ 17، ش 4، ص 223-203.
7. 7. نصراصفهانی، داوود؛ تجاری، فرشاد؛ زارعی، علی؛ اسمعیلی، محمدرضا (1393). «تحلیل ارتباط علی ارزش ویژۀ برند و وفاداری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران»، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دورۀ 2، ش 5، ص 88-75.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabzadeh R, Talebpour M, Hadadian A, Jabari Noghabi M. Explaining the Effect of Brand Equity, Brand Image and Fan Commitment on International Branding of Iran Premier Football Clubs. 3 2018; 6 (21) :21-33
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1118-fa.html

رجب زاده رضا، طالب پور مهدی، حدادیان علیرضا، جباری نوقابی مهدی. تبیین اثر ارزش ویژۀ برند، تصویر برند و تعهد هوادار بر برندسازی بین‌المللی باشگاه های برتر فوتبال کشور. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1397; 6 (21) :21-33

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1118-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 21 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645