تبیین اثر تعدیلگر احساسات بر رابطة کیفیت خدمات ادراکشده و نیات رفتاری مشتریان باشگاههای ورزشی
|
حمیدرضا گوهررستمی 1، نوشین بنار2 ، حسن غلامی قاجاری3 ، سعیده قرمزی4 |
1- استادیار، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، goharrostami@gmail.com 2- استادیار، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران 3- دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران 4- کارشناسیارشد، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران |
|
چکیده: (1330 مشاهده) |
هدف از پژوهش تبیین اثر تعدیلگر احساسات بر رابطة کیفیت خدمات ادراکشده و نیات رفتاری مشتریان باشگاههای ورزشی بود. جامعة آماری شامل تمامی مشتریان باشگاههای دارای مجوز از ادارة کل ورزش و جوانان استان گیلان در شهرستان رشت بود. برای انتخاب نمونه از روش خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان حداقل 384 نفر تعیین شد که برای اطمینان تعداد 440 پرسشنامه توزیع شد که 416 پرسشنامة کامل و بدون قلمخوردگی جمعآوری شد. پرسشنامههای کیفیت خدمات ادراکشدة (الکساندریز و پالیالیا، 1997)، احساسات (ایزارد، 1997) و نیات رفتاری (زیتهامل و همکاران، 1996) ابزار تحقیق بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط هشت نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید شد. روایی سازه (روایی همگرا)، پایایی (آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی) و فرضیهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و در نرمافزار SMARTPLS بررسی شد. یافتهها رابطة معناداری را بین کیفیت خدمات ادراکشده و احساسات نشان نداد. همچنین رابطة احساسات و نیات رفتاری نیز معنادار نبود، اما احساسات بر رابطة کیفیت خدمات ادراکشده و نیات رفتاری مشتریان باشگاههای ورزشی اثر تعدیلگر (159/0=β) معناداری در سطح 05/0 نشان داد. در نتیجه مدیران باشگاههای ورزشی میتوانند دست به اقداماتی بزنند که موجب تقویت پیوندهای احساسی میان باشگاه و مشتریان میشود و میتواند از طریق پیوندهای احساسی ادراک از کیفیت خدمات باشگاه را نزد مشتریان افزایش دهند و با تأثیر بر نیات رفتاری موجب حفظ مشتریان در باشگاه شوند.
|
|
واژههای کلیدی: احساسات، ادراک از کیفیت، کیفیت خدمات، مشارکت ورزشی، نیات رفتاری. |
|
متن کامل [PDF 344 kb]
(529 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|