:: دوره 8، شماره 30 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 8 شماره 30 صفحات 43-23 برگشت به فهرست نسخه ها
آماده‌سازی معلم تربیت بدنی: مطالعة تطبیقیِ آمریکا، انگلیس، ژاپن، مالزی و ایران
علی اصغر مهرپور1 ، حبیب هنری 2، غلامعلی کارگر3
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران ، honari_h@yahoo.com
3- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (2324 مشاهده)
 هدف مطالعة حاضر بررسی و مقایسة فرایندهای آماده‌سازی معلمان تازه‌کار تربیت بدنی در کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن، مالزی و ایران بود. این پژوهش از نوع کیفی-کاربردی و با رویکرد تطبیقی است. سطح مکانی تطبیق، کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن، مالزی و ایران است که به شکل هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق اسناد کتابخانه‌ای، جست‌وجو در شبکه‌های جهانی، گزارش‌ها و مقاله‌های علمی جمع‌آوری و در چارچوب الگوی بِری‌دِی، توصیف، تفسیر، همجوار و مقایسه شده است. یافته‌ها نشان داد مسیرهای ورود به دوره‌های آماده‌سازی معلمان تازه‌کار تربیت بدنی در ایران محدود است و به‌طور کامل متمرکز اداره می‌شود. درحالی‌که در سایر کشورهای تحت بررسی از تنوع و انعطاف‌پذیری قابل قبولی برخوردار است و به‌صورت نیمه‌متمرکز یا غیرمتمرکز اداره می‌شود. به‌طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که در آماده‌سازی نوین معلمی، مهارت‌ها و آموزش‌های نظری، کمتر راهگشای حرفه‌ای معلمان تازه‌کار تربیت بدنی است، ازاین‌رو به‌جای تأکید بر محتوا، فنون تدریس و دانش حرفه‌ای، توسعة تجارب حرفه‌ای مهم‌تر به‌نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: آماده‌‌سازی، تربیت معلم، معلم تربیت بدنی، مطالعه تطبیقی.
متن کامل [PDF 376 kb]   (2323 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 30 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها