:: دوره 9، شماره 33 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 9 شماره 33 صفحات 168-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش کارآفرینی ورزشی بر انگیزه خود تعیینی و بهزیستی اجتماعی با نقش میانجی سواد مهارتی در دانشجویان علوم ورزشی
ایمان صفائی1، محمد مهدی اسلامی مرزنکلاته2
1- استادیار، گروه تربیت‌بدنی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، safaei@iaubir.ac.ir
2- دکتری مدیریت ورزشی، کارشناس گروه آموزشی علوم ورزشی، دانشگاه گلستان، ایران
چکیده:   (258 مشاهده)
 هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی ورزشی بر انگیزۀ خودتعیینی و بهزیستی اجتماعی با نقش میانجی سواد مهارتی در دانشجویان علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند به تعداد ۲50 نفر بودند که به‌صورت تمام‌شمار به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های انگیزۀ خودتعیینی لونسدال و همکاران (2014)، بهزیستی اجتماعی از پرسشنامۀ کییز (1998)، پرسشنامۀ استاندارد ارزیابی آموزش کارآفرینی دانشجویان باقرصاد (1395) و سواد مهارتی ذبیحی و همکاران (1397) استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه‌ها با محاسبۀ آلفا کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد آموزش کارآفرینی ورزشی تأثیر معناداری بر سواد مهارتی و بهزیستی اجتماعی با نقش میانجی سواد مهارتی در دانشجویان علوم ورزشی دارد. پیشنهاد می‌شود مسئولان و برنامه‌ریزان آموزشی و درسی آموزش عالی کشور در طراحی و تدوین دوره‌های آموزشی و منابع درسی به آموزش‌هایی در جهت ایجاد تمایل و انگیزۀ خودتعیینی ضمن توجه به کسب دانش و سواد مهارتی توجه ویژه‌ای داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، انگیزۀ خودتعیینی، بهزیستی اجتماعی، سواد مهارتی، کارآفرینی ورزشی.
متن کامل [PDF 305 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 33 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها