[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 34 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 9 شماره 34 صفحات 99-85 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رفتارهای شناختی و اجتماعی هواداران و تأثیر این رفتارها بر میزان اشتیاق آن‌ها برای حضور در ورزشگاه
طیبه مرادی پور ، رضا نیک بخش 1، ابوالفضل فراهانی ، علی محمد صفانیا
1- ، nikbakhsh_reza@yahoo.com
چکیده:   (1870 مشاهده)
 هدف از پژوهش حاضر، بررسی رفتارهای شناختی و اجتماعی هواداران و تأثیر این رفتارها بر میزان اشتیاق آن‌ها برای حضور در ورزشگاه بود. روش پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و از حیث نوع در دسته‌ پژوهش‌های توصيفي- همبستگی قرار دارد و مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. در این خصوص، 384 نفر از تماشاگران تیم­های ورزشی لیگ­های برتر رشته­های تیمی و انفرادی ایران، براساس حجم جامعه‌ی نامعلوم و با استفاده از جدول مورگان و به‌طور تصادفی، به‌ عنوان نمونه‌ آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش، از 3 پرسشنامه‌ استاندارد اشتیاق هواداران (یوشیدا و همکاران، 2014)، رفتارهای اجتماعی (تریل و همکاران، 2005)، و رفتارهای شناختی (عواطف مثبت، مازودیر و همکاران، 2011؛ بروز احساسات، تریل و همکاران، 2012) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که بین رفتارهای شناختی و مؤلفه‌های آن با اشتیاق هواداران و بین رفتارهای اجتماعی با اشتیاق هواداران رابطه­ی مثبت و معنی‌داری (05/0P<)، وجود دارد. همچنین، مشخص شد که رفتارهای شناختی و اجتماعی به ترتیب به میزان 36/0 و 46/0 توانایی پیش‌بینی اشتیاق هواداران را دارند. در نهایت، مدل معادلات ساختاری متغیرهای پژوهش نشان داد که رفتارهای شناختی و اجتماعی، بر اشتیاق هواداران برای حضور در ورزشگاه تأثیرگذار بوده و مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. در نهایت، با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که رفتارهای شناختی و اجتماعی هواداران بر اشتیاق آن­ها برای حضور در ورزشگاه تأثیر داشته و موجب بازگشت و حضور مجدد این افراد برای تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاه، می‌شوند.
واژه‌های کلیدی: اشتیاق هواداری، رفتارهای اجتماعی، مدیریت مشارکت، هواداران ورزشی، هویت‌یابی با تیم.
متن کامل [PDF 296 kb]   (1115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradipour T, Nikbakhsh R, Farahani A, Safani A M. Investigating the cognitive and social behaviors of fans and the effect of these behaviors on their enthusiasm to attend the stadium. 3 2021; 9 (34) :85-99
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1631-fa.html

مرادی پور طیبه، نیک بخش رضا، فراهانی ابوالفضل، صفانیا علی محمد. بررسی رفتارهای شناختی و اجتماعی هواداران و تأثیر این رفتارها بر میزان اشتیاق آن‌ها برای حضور در ورزشگاه. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1400; 9 (34) :85-99

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1631-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 34 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645