بررسی رفتارهای شناختی و اجتماعی هواداران و تأثیر این رفتارها بر میزان اشتیاق آنها برای حضور در ورزشگاه
|
طیبه مرادی پور ، رضا نیک بخش1 ، ابوالفضل فراهانی ، علی محمد صفانیا  |
1- ، nikbakhsh_reza@yahoo.com |
|
چکیده: (2739 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رفتارهای شناختی و اجتماعی هواداران و تأثیر این رفتارها بر میزان اشتیاق آنها برای حضور در ورزشگاه بود. روش پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و از حیث نوع در دسته پژوهشهای توصيفي- همبستگی قرار دارد و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. در این خصوص، 384 نفر از تماشاگران تیمهای ورزشی لیگهای برتر رشتههای تیمی و انفرادی ایران، براساس حجم جامعهی نامعلوم و با استفاده از جدول مورگان و بهطور تصادفی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از 3 پرسشنامه استاندارد اشتیاق هواداران (یوشیدا و همکاران، 2014)، رفتارهای اجتماعی (تریل و همکاران، 2005)، و رفتارهای شناختی (عواطف مثبت، مازودیر و همکاران، 2011؛ بروز احساسات، تریل و همکاران، 2012) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که بین رفتارهای شناختی و مؤلفههای آن با اشتیاق هواداران و بین رفتارهای اجتماعی با اشتیاق هواداران رابطهی مثبت و معنیداری (05/0P<)، وجود دارد. همچنین، مشخص شد که رفتارهای شناختی و اجتماعی به ترتیب به میزان 36/0 و 46/0 توانایی پیشبینی اشتیاق هواداران را دارند. در نهایت، مدل معادلات ساختاری متغیرهای پژوهش نشان داد که رفتارهای شناختی و اجتماعی، بر اشتیاق هواداران برای حضور در ورزشگاه تأثیرگذار بوده و مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. در نهایت، با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که رفتارهای شناختی و اجتماعی هواداران بر اشتیاق آنها برای حضور در ورزشگاه تأثیر داشته و موجب بازگشت و حضور مجدد این افراد برای تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاه، میشوند. |
|
واژههای کلیدی: اشتیاق هواداری، رفتارهای اجتماعی، مدیریت مشارکت، هواداران ورزشی، هویتیابی با تیم. |
|
متن کامل [PDF 296 kb]
(2003 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|