الگوی کیفی چارچوب آموزش و توسعة مربيگري ورزشی
|
فرزاد کوهیان افضلی 1، علیرضا الهی2 ، حسین اکبری یزدی3 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، farzadkoohian@yahoo.com 2- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 3- استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران |
|
چکیده: (1529 مشاهده) |
آموزش و توسعه مربیگری ورزشی فرایندی پیچیده و پویاست. هدف از این پژوهش توسعه الگوی کیفی چارچوب آموزش و توسعه مربيگري ورزشی بود. به این منظور، از رویکرد نظریه داده بنیاد نوخاسته (پدیدارشونده) استفاده شد تا بررسی شود که چه جنبهها و عواملی در آموزش و توسعه مربیگری ورزشی مهم هستند و اینکه آموزش، ارزیابی و توسعه مربیگری ورزشی چگونه باید باشد؟ مقولههای مربوط به آموزش و توسعه مربیگری ورزشی در قالب یک پژوهش کیفی استخراج شد. جمع آوری داده از طریق انجام مصاحبههای نیمهساختار یافته و عمیق با خبرگان باسابقه و فعال در آموزش مربیان (18 مصاحبه شوندة خبره) انجام شد که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. متن مصاحبهها خوانده شد و پس از آن کد گذاری روی متنها انجام شد. ترکیب مقولههای اصلی منجر به توسعه الگویی شامل جنبههای مهمی از آموزش و توسعه مربيگري ورزشی شد. مهمترین عناصر این الگو شامل: جذب و پذیرش؛ مدیریت آموزش؛ فرایند توسعه و ارتقاء مربیان؛ آموزش مستمر و بلندمدت؛ بازخورد مستمر؛ تربیت مربی پیشرفته؛ و همچنین بازدارندهها بود. این الگو میتواند برای آموزش و توسعه مربيگري ورزشی استفاده شود و نقشة راهی برای پژوهشیهای آینده در حوزه مربیگری ورزشی فراهم کند. |
|
واژههای کلیدی: آموزش بلندمدت، برنامه آموزشی، تربیت مربی ورزشی، مدیریت ورزش، منابع انسانی در ورزش. |
|
متن کامل [PDF 422 kb]
(942 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|