فراتحلیل شاخصهای مؤثر بر عملکرد نظام آموزش عالی علوم ورزشی در ایران
|
محمدحسین قربانی 1، سارا کشکر2 ، حبیب هنری3 |
1- دانشجوی دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، h_ghorbani91@yahoo.com 2- دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- استاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران |
|
چکیده: (2296 مشاهده) |
موضوع آموزشعالی علوم ورزشی در مرحله گذار و درحال توسعه است و شناخت آن به همفکری و کاوش عمیق و نیاز به انسجام فکری و علمی دارد. هدف پژوهشحاضر بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد نظام آموزشعالی علوم ورزشی در ایران است. مطالعه حاضر از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است که در آن از روشهای مرور نظاممند و فراتحلیل استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه تحقیقات انجامشده در خصوص نظام آموزشعالی در حوزه علوم ورزشی است که در پایگاههای اطلاعاتی نورمگز، جهاددانشگاهی، علومانسانی، مگیران و ایرانداک از سال 1385-1399 چاپ شده است(33=N). در این تحقیق به بررسی میزان همکاری و مشارکت محققان، جامعهآماری، روش نمونهگیری، ابزار گردآوری، روش تحقیق، واحد تحلیل، افق تحقیق، روشهای تجزیه و تحلیل، الگوی زمانی انتشار مقالات و متغیرهای استفاده شده و اندازه اثر آنها در مطالعات نظام آموزشعالی علوم ورزشی ایران پرداخته شد. نتایج نشان داد که میزان همکاری و کار گروهی محققان در تحقیقات در حد قابلقبولی است و بیشتر تحقیقات با استفاده از روشهای کمی مبتنی بر استراتژی توصیفی و بهرهبرداری از روش پیمایشی انجام شده است. واحدهای تحلیل در تحقیقات خرد است و افق تحقیقات کاملا گذشتهنگر است. همچنین نتایج نشان داد بیشتر تحقیقات در دوره زمانی 1395-1399 انجام شده است. در نهایت نتایج اندازه اثر نشان داد که متغیرهای بالندگی، کارافرینی، ورزش و آموزش بیشترین تأثیر را بر عملکرد نظام آموزشعالی علوم ورزشی دارند و برای ایجاد تحولات مثبت در نظام آموزشعالی علوم ورزشی و توسعه همهجانبه نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در متغیرهای کلیدی و معیارهای توسعه وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش عالی، تربیتبدنی، توسعه، علوم ورزشی، فراتحلیل |
|
متن کامل [PDF 305 kb]
(416 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|