تدوین مدل درگیری هوادار در همآفرینی ارزش برند لیگ برتر فوتبال
|
بهادر حقیقی1 ، حسین عیدی2 ، کیوان شعبانی مقدم3  |
1- دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران 2- استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، eidi.hossein@yahoo.com 3- استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران |
|
چکیده: (1916 مشاهده) |
برند از مهمترین داراییهای نامشهود هر سازمان است، ازاینرو هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل درگیری هوادار در همآفرینی ارزش برند لیگ برتر فوتبال بود. جامعة آماری پژوهش هواداران لیگ برتر فوتبال ایران در شهر کرمانشاه و سنندج بودند. حجم نمونه به روش نمونهگیری معادلات ساختاری تعیین و مطابق آن 420 پرسشنامة قابل استفاده جمعآوری شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامة محققساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظر متخصصان مدیریت ورزشی و روایی سازة آن با تحلیل عاملی تأیید شد. پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.96 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرمافزار اس.پی.اس.اس 21 و ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که هشت عامل شامل هویت اجتماعی، منافع جمعی، مالی، یادگیری، فردی، خدمات فنی، همهویتی برند و هویت برند سازمانی بر انگیزههای درگیری هوادار در همآفرینی ارزش برند لیگ برتر فوتبال تأثیرگذار بودند. توجه به انگیزههای هوادار در همآفرینی ارزش برند به سازمان لیگ در جهت سودآوری بیشتر و داشتن برندی قدرتمند کمک میکند.
|
|
واژههای کلیدی: انگیزه، برند، کارکردی، هوادار. |
|
متن کامل [PDF 608 kb]
(754 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|