:: دوره 11، شماره 41 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 11 شماره 41 صفحات 109-95 برگشت به فهرست نسخه ها
مدلسازی ساختاری-تفسیری تلفیق هویت‌یابی‌ برندمحور و تیم‌محور هوادران برای ارتقای ارزش باشگاه‌ها در ورزش‌های کم‌طرفدار (مطالعه لیگ برتر کبدی ایران)
عباس خواجه اورسجی1 ، فریده شریفی فر 2، رضا نیک بخش3
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، F_sharififar@hotmail.com
3- دانشیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
چکیده:   (666 مشاهده)
هدف از این پژوهش تلفیق هویت­سازی­ مبتنی بر برند و تیم برای ارتقای ارزش در لیگ برتر کبدی کشور در مدل ساختاری- تفسیری بود. روش تحقیق از نوع ساختاری- تفسیری بود. جامعه آماری شامل افراد علمی و اجرایی آگاه به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه به تعداد قابل کفایت برای روش ISM برآورد گردید و به روش هدفمند نمونه­گیری شد (12 نفر: 4 مدیر باشگاه، 4 مدیر هیات و فدراسیون، 4 تحلیلگر و مشاور بازاریابی ورزشی). ابزار پژوهش پرششنامه مشتمل بر 11 متغیر تعیین شده به صورت مقایسه زوجی بود. تحلیل داده­ها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل MICMAC استفاده شد. پس از تحلیل داده‌ها، مؤلفه‌ها در هفت سطح قرار گرفتند که براساس آن گراف ISM و مدل پژوهش طراحی شد. نتایج نشان داد که متغیرهای در چهار سطح پژوهش به صورت زیر قرار گرفتند: سطح چهارم (ارزش برند)، سطح سوم (هویت مبتنی بر برند و هویت مبتنی بر تیم)، سطح دوم (یکپارچگی هواداران، تمایز برند، تجربه ثابت گروه، امکانات تیم) و سطح اول (فرهنگ هواداران، پرستیژ برند، تجربه اجتماعی گروه و تاریخچه تیم) . روابط شناسایی شده به صورت اثر فرهنگ هواداران بر یکپارچگی هواداران، اثر پرستیژ برند بر تمایز برند، اثر تجربه اجتماعی گروه بر تجربه ثابت گروه و اثر تاریخچه تیم بر امکانات تیم (اثر متغیرهای سطح اول بر دوم)، اثر یکپارچگی هواداران و تمایز برند بر هویت مبتنی بر برند، اثر تجربه ثابت گروه و امکانات تیم بر هویت مبتنی بر تیم (اثر سطح دوم بر سوم) و اثر هویت مبتنی بر برند و تیم بر ارزش برند (اثر سطح سوم بر چهارم) بود. براساس یافته­های پژوهش می­توان گفت تلفیق هویت­یابی­ هواداران مبتنی بر برند و تیم به میزان قابل توجهی منجر به ارتقای ارزش باشگاه­های لیگ برتر کبدی می­شود بنابراین تقویت سازوکارهای هویت­سازی تجاری و ورزشی باید دارای همسویی باشند.
واژه‌های کلیدی: برند تیم ها، مدیریت برند، هویت برند، هویت تماشاگران، باشگاه های کبدی
متن کامل [PDF 290 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 41 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها