:: دوره 2، شماره 4 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 47-37 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه هوش هیجانی و کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
لقمان کشاورز1، ناهید کارگر2
1- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، keshavarzlog@yahoo.com
2- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (7090 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هوش هیجانی و کارآفرینی دانشجویان کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور بود. جامعۀ آماری پژوهش 700 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه پیام نور در رشتۀ مدیریت ورزشی بود که 248 نفر به‌صورت تصادفی – طبقه‌ای برای نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شرینگ و کارآفرینی اسکاربوروف و زیمرر استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کولموگروف- اسمیرنوف، تی تک‌گروهی، رگرسیون خطی و چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد هوش هیجانی دانشجویان در حد نامطلوب و کارآفرینی آنها در حد متوسط قرار دارد. همچنین ارتباط معناداری بین هوش هیجانی با کارآفرینی دانشجویان کارشناسی‌ارشد رشتۀ مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور مشاهده شد و هوش هیجانی توان پیش بینی کارآفرینی دانشجویان را دارد. همچنین از بین زیرمؤلفه های هوش هیجانی فقط خودآگاهی، همدلی و مهارت اجتماعی قابلیت پیش‌بینی کارآفرینی دانشجویان کارشناسی‌ارشد رشتۀ مدیریت ورزشی را دارند. ازاین‌رو توصیه می شود هوش هیجانی دانشجویان با برگزاری کلاس‌های آموزشی بهبود داده شده و به‌منظور تقویت کارآفرینی دانشجویان درس کارآفرینی در دورۀ تحصیل آنها مدنظر قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: دانشجو، دانشگاه پیام نور، مدیریت ورزشی، کارآفرینی، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 180 kb]   (3196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها