عوامل بیرونی و درونی استان هرمزگان در زمینة گردشگری ورزشی و اولویت بندی شاخص های تأثیرگذار بر آن بر اساس مدل SWOT
|
شعله سهرابی پور1، مجید جوادی2 |
1- دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی، بندرعباس، ایران ، shohrabipour_sh@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، بندرعباس، ایران |
|
چکیده: (5003 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، شناسايي عوامل بیرونی و درونی استان هرمزگان در زمینۀ گردشگری ورزشي و اولويتبندي شاخص هاي تأثيرگذار بر آن(SWOT) بود و نوع پژوهش توصيفي، پيمايشي است. جامعۀ آماري پژوهش كليۀ صاحبنظران در زمينۀ گردشگري ورزشي استان هرمزگان بود که 84 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگيري، پرسشنامۀ 50 سؤالي محققساخته بود كه عوامل تأثيرگذار بر گردشگري ورزشي را در پنج شاخص اقتصادي و بازاريابي، اجتماعي و فرهنگي، جاذبههاي گردشگري، تجهيزات و تسهيلات و رويدادهاي ورزشي، خدمات و حمل ونقل، در قالب نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهديدها مورد مطالعه قرار داد. پايایي آن از طريق ضريب آلفاي كرونباخ 0/89 بهدست آمد. برای تجزيه و تحليل دادهها از روشهاي آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شد. نتايج نشان داد مشرف بودن به دریا و کشورهای حوزۀ خلیج فارس و مناطق آزاد و استفاده از سواحل دریا مهمترين نقطۀ قوت، عدم انجام بازاریابی علمی با کمک متخصصان در زمینۀ گردشگری ورزشی، مهمترين ضعف، موقعیت استان هرمزگان در عرصۀ ورزشهای آبی کشور بهعنوان مهمترين فرصت و ضعيف بودن حمل ونقل ريلي مهمترين تهديد در زمينۀ گردشگري در استان هرمزگان است. همچنين در اولويت بندي شاخص ها، جاذبه هاي گردشگري مؤثرتر از ساير شاخص ها شناخته شد. |
|
واژههای کلیدی: تهدید، ضعف، فرصت، قوت، گردشگری، گردشگری ورزشی، مدل SWOT |
|
متن کامل [PDF 343 kb]
(2779 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|