:: دوره 2، شماره 5 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 2 شماره 5 صفحات 47-37 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل بیرونی و درونی استان هرمزگان در زمینة گردشگری ورزشی و اولویت بندی شاخص های تأثیرگذار بر آن بر اساس مدل SWOT
شعله سهرابی پور1، مجید جوادی2
1- دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی، بندرعباس، ایران ، shohrabipour_sh@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، بندرعباس، ایران
چکیده:   (5023 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، شناسايي عوامل بیرونی ­و درونی استان ­هرمزگان در زمینۀ گردشگری ­ورزشي و اولويت‌بندي شاخص­ هاي تأثيرگذار بر آن(SWOT) بود و نوع پژوهش توصيفي،­ پيمايشي است. جامعۀ آماري پژوهش كليۀ صاحب‌نظران در زمينۀ گردشگري­ ورزشي استان هرمزگان بود که 84 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گيري، پرسشنامۀ 50 سؤالي محقق‌ساخته بود كه عوامل تأثيرگذار بر گردشگري ورزشي را در پنج شاخص اقتصادي و بازاريابي، اجتماعي و فرهنگي، جاذبه‌هاي­ گردشگري، تجهيزات و تسهيلات و رويدادهاي ­ورزشي، خدمات و حمل­ ونقل، در قالب نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت­ها و تهديدها مورد مطالعه قرار داد. پايایي آن از طريق ضريب آلفاي ­كرونباخ 0/89 به‌دست آمد. برای تجزيه ­و تحليل داده‌ها از روش‌هاي آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شد. نتايج نشان داد مشرف بودن به دریا و کشورهای حوزۀ خلیج فارس و مناطق آزاد و استفاده از سواحل دریا مهم‌ترين نقطۀ قوت، عدم انجام بازاریابی علمی با کمک متخصصان در زمینۀ گردشگری ­ورزشی، مهم‌ترين ضعف، موقعیت استان هرمزگان در عرصۀ ورزش‌های ­آبی کشور به‌عنوان مهم‌ترين فرصت و ضعيف بودن حمل­ ونقل ­ريلي مهم‌ترين تهديد در زمينۀ گردشگري در استان هرمزگان است. همچنين در اولويت­ بندي شاخص­ ها، جاذبه­ هاي گردشگري مؤثرتر از ساير شاخص­ ها شناخته شد.

واژه‌های کلیدی: تهدید، ضعف، فرصت، قوت، گردشگری، گردشگری ‌ورزشی، مدل SWOT‌
متن کامل [PDF 343 kb]   (2822 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 5 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها