| 
                                  روایی سنجی مقیاس موانع مشارکت در اوقات فراغت سالمندان
                                   | 
                                
								
								  |    امیررضا خادم1،    زهرا فتحی رضائی2،    سیدحجت زمانی ثانی3 | 
								
								
								  1- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران   2- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، Zahra.fathirezaie@gmail.com  3- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران  | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (6103 مشاهده)  | 
								
								
								  پژوهش حاضر با هدف بررسي روايي و پايايي مقیاس موانع در اوقات فراغت سالمندان ايراني انجام گرفت. به این منظور 552 شرکتکنندۀ (347 مرد و 205 زن) سالمند با دامنۀ سني 60 سال به بالا بهصورت چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگيري پرسشنامۀ اطلاعات دموگرافیکی و مقیاس موانع در اوقات فراغت (هوبارد و منل، 2001) بود. از تحلیل عامل تأییدی برای بررسی روایی سازه، ضريب همبستگي پيرسون برای بررسی روایی سازه همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی استفاده شد. نتايج نشان داد که مقياس موانع در اوقات فراغت سالمندان ايراني دارای روایی و پایایی است. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مقیاس بهطور مناسبی تأیید شد. نتايج نشان داد که این مقياس در کل و در سه عامل از همساني دروني قابل قبولي برخوردار است (آلفاي کرونباخ کل=0/86). همچنين همبستگي معناداري بين گویهها با عوامل و عوامل با کل مقیاس مشاهده شد که نشان ميداد اين سؤالات موضوع يکساني را میسنجند. تحقيق حاضر بيانگر روايي و پايايي قابل قبول نسخۀ فارسي مقياس موانع در اوقات فراغت در سالمندان ايراني با سه عامل شامل عامل درونفردی، برونفردی و ساختاری بود، که قابلیت کاربرد در جامعۀ ایرانی را دارد.   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  اوقات فراغت، پایایی، روایی، سالمندان، موانع در اوقات فراغت | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 450 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2369 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  | 
                                  نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي  
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
								
                                
                                | 
                                 |