:: دوره 3، شماره 8 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 3 شماره 8 صفحات 20-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محدودیت ها و محرک های حضور تماشاگران در لیگ حرفه ای فوتبال ایران (مطالعۀ موردی: شهرآورد پرسپولیس و استقلال)
ابوالفضل فراهانی1، رامین ایرجی نقندر2
1- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، ramin.iraji.65@gmail.com
چکیده:   (5828 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محدودیت­ ها و محرک­ های حضور تماشاگران در لیگ حرفه­ ای فوتبال ایران بود. جامعۀ آماری پژوهش تماشاگران تیم­ های پرسپولیس و استقلال در شهرآورد هفتادوششم (100000=N) بودند. با استفاده از جدول مورگان و کرجسی نمونۀ آماری برابر با 384 نفر برآورد شد که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده­ ها از پرسشنامۀ رفتار تماشاگران ورزشی ساختۀ یو (2010) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط نظرهای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی تعیین شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/92=α به‌دست آمد. روش تحقیق از نوع توصیفی است که به‌صورت میدانی اجرا شده است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده ­ها از شاخص ­های توصیفی و آزمون­ های آماری کولموگروف اسمیرنوف، بارتلت، فریدمن و تحلیل مسیر در نرم‌افزارهای SPSS و EQS استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه­ های محرک درونی، محرک بیرونی، محدودیت درونی، محدودیت بیرونی و اندازه­ های رفتاری تأثیر معناداری بر رفتار تماشاگران به‌منظور حضور در ورزشگاه دارند. همچنین ترتیب عامل­ ها از رتبۀ اول تا پنجم عبارت‌اند از: محرک درونی، محدودیت درونی، محرک بیرونی، محدودیت بیرونی و اندازه­ های رفتاری.

واژه‌های کلیدی: تماشاگران، فوتبال، لیگ، محدودیت ها، محرک ها.
متن کامل [PDF 400 kb]   (2853 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 8 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها