تحلیل محدودیت ها و محرک های حضور تماشاگران در لیگ حرفه ای فوتبال ایران (مطالعۀ موردی: شهرآورد پرسپولیس و استقلال)
|
ابوالفضل فراهانی1، رامین ایرجی نقندر2 |
1- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، ramin.iraji.65@gmail.com |
|
چکیده: (5828 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محدودیت ها و محرک های حضور تماشاگران در لیگ حرفه ای فوتبال ایران بود. جامعۀ آماری پژوهش تماشاگران تیم های پرسپولیس و استقلال در شهرآورد هفتادوششم (100000=N) بودند. با استفاده از جدول مورگان و کرجسی نمونۀ آماری برابر با 384 نفر برآورد شد که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری داده ها از پرسشنامۀ رفتار تماشاگران ورزشی ساختۀ یو (2010) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط نظرهای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی تعیین شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/92=α بهدست آمد. روش تحقیق از نوع توصیفی است که بهصورت میدانی اجرا شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنوف، بارتلت، فریدمن و تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS و EQS استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های محرک درونی، محرک بیرونی، محدودیت درونی، محدودیت بیرونی و اندازه های رفتاری تأثیر معناداری بر رفتار تماشاگران بهمنظور حضور در ورزشگاه دارند. همچنین ترتیب عامل ها از رتبۀ اول تا پنجم عبارتاند از: محرک درونی، محدودیت درونی، محرک بیرونی، محدودیت بیرونی و اندازه های رفتاری. |
|
واژههای کلیدی: تماشاگران، فوتبال، لیگ، محدودیت ها، محرک ها. |
|
متن کامل [PDF 400 kb]
(2853 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|